2022. július 7. csütörtök
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Nancy Meyers helye a filmirodalomban

2015-11-06
itt: Film
Kezdőlap Film

A művészetelmélet megválaszolhatatlan alapkérdése, hogy mit tartunk művészetnek. Mitől lesz valaki fotóriporterből fotóművész? Kézművesből textilművész? Filmesből filmművész? Mindent kategorizálunk, nincs kivétel. A nagy kiadók ma már nem küzdenek az ellen, hogy a vásárlók bizonyos könyveket „ponyvának” nevezzenek, csupán új címkét lógatnak a termékre: ez a „szórakoztató” irodalom. Szépirodalom (tessék figyelni, ez a művészet) és szórakoztató irodalom. Már-már arra a következtetésre juthatnánk, hogy ami művészet (ld. szép) az nem szórakoztató. Persze dehogynem.
Próbáljuk meg leegyszerűsíteni a dolgot és (a teljesség igénye nélkül) kiválasztani egy nézőpontot a sok közül. Mondjuk, hogy a művészet a hétköznapok egyszerűsége felett áll. Minden, ami művészeti értéket képvisel, jelentéstartalommal, de legalább valamiféle mondanivalóval bír. A műalkotás gondosan összefogott, jól átgondolt valami, s mint ilyen feltehetőleg többirányú célja van. Az alkotó (művész) tehát szakmájának (ezért a szóért egy okl. művész talán megkövezne) mesterembere.

a_kezdő3
Ilyen alkotómester Nancy Meyers is, akiről ez a rendhagyó írás értekezni bátorkodik. Meyers pontos, érett munkákat tár a közönség elé, ebből következik pályájának az a különlegessége, amiért egy művészeti folyóirat filmrovatában a róla szóló értekezés helyet kaphat: munkásságának színvonala szinte egyedülálló a világon. Ez az egységes színvonal az olyan különlegesen egységes pályájú alkotók közé emelheti őt, mint amilyen többek között Andrej Tarkovszkij – nagy különbség mégis: Nancy Meyers vígjátékokat rendez.
(Talán könnyelműnek tűnhet egy hollywoodi zsánerfilmest önkényesen beemelni a filmirodalomba, de gondoljunk csak bele, a múlt század derekán volt a thriller műfajának is egy álomgyári nagymestere, akit ma a filmesztétika korának legfontosabb alkotói között emleget, az alkotó pedig nem más: Alfred Hitchcock.)
Meyers közönségsikere rendezői karrierje óta töretlen. Azt már látjuk, miben különbözik a filmirodalom nagy alakjaitól: kizárólag vígjátékban utazik. De miben különbözik a vígjátékrendezőktől? Ez is egyszerű: az igényesség.
Amellett, hogy filmjei mellőzik a kilencvenes évek után megerősödő ún. altesti humort, tartalmazzák a már fent említett központi mondanivalót, mindig ott van a zsebében a szerzői filmesek (megint egy jó szókapcsolat!) jól ismert jollyjokere: a társadalomábrázolás.
Vegyük csak végig. A kilencvenes évektől napjainkig, eddig rendezett filmjeiben milyen témákat helyezett a középpontba: a csonka család és a külön nevelt testvérek közötti kapcsolat (Apád-anyád idejöjjön!), a nők szerepe a fogyasztói társadalomban (Mi kell a nőnek?), az ötvenen túliak túlpörgött életmódja és kapcsolatrendszereik (Minden végzet nehéz), a businesswoman-ek és az internetes lakáscsere intézménye (Holiday), a ötvenen túliak szerelmi háromszögei (Egyszerűen bonyolult).
Utolsó rendezése óta hat év telt el. Ez a hat év fokozottan beírta magát a technikatörténetbe: mindennapi használati tárgyakká váltak az érintőképernyős mobiltelefonok, a tabletek, a Facebook, a széles sávú internethálózat, a videotelefonálás. Hat év alatt ugrásszerűen fölgyorsult a világ.

a_kezdő1
Ebből a világból választotta Meyers új filmjének cselekményét: Jules (Anne Hathaway) a harmincas évei elején járó fiatal üzletasszony. Nem így tervezte az életét, de egy kickstarter projekt (ez a könnyen elindítható, internetes gyűjtésen alapuló vállalkozáskezdő modell ma már szinte uralkodó a kereskedelmi innovációban) vezetője lett. Ma már egy jól működő internetes webáruház igazgatója. Hirtelen sok beosztott, hirtelen nagy felelősség. A cég befektetői bizalmatlanok – választania kell maga fölé egy tapasztalt cégvezetőt. Át kell adnia a vezetést. Ebben a gondterhelt időszakban hirdeti meg a cég az új szociális programját (szintén az elmúlt évek társadalmi vívmánya a „dolgozóbarát multi”): nyugdíjas gyakornokokat vesznek fel. Ben (Robert De Niro) valaha cégvezető volt. Most próbál beilleszkedni az internetes kereskedelembe. Ott segít a fiatal nőnek, ahol az csak hagyja.
A film a generációk közötti szakadékról beszél. Ez a probléma nyilván nem az elmúlt hat évben ütötte fel a fejét, mindig is itt volt (gondoljunk Tolsztoj „öregjeire”, akik folyton a bezzeg-az-én-időmről beszélgetnek), Meyers csupán az elmúlt hat év interkommunikációs köntösébe öltöztette.
De Niro szinte önnönmagáról mesél: fiatalos, sármos hetvenes nem áll még készen a nyugdíjra. Még mindig ott buzog benne a tettvágy. (Míg Jack Nicholson ebben a hat évben letette a munkát, arra hivatkozva, hogy ő már nem tud ennyi szöveget megtanulni, De Niro a mai napig az év majdnem felét forgatáson tölti.)
A humor forrása abban a helyzetben rejlik, ahogyan a nyugdíjasok egymást kerülgetik a lakónegyedben – asszonyok vadásznak az özvegyemberre. És természetesen a megfigyelés, az összemosolygás. A jelenet, amiben az öregúr két csörgőórát is felhúz, hogy le ne maradjon az első munkanapjáról, majd azt látjuk, hogy mikor a vekkerek csörögnek, reggel hétkor, Ben kimosakodva, öltönyben az ágyán ülve csapja le őket.

a_kezdő2
A konfliktus egyértelműen a bizalom kérdésköre a generációk között. A fiatal Jules-nak nincs szüksége egy nyugdíjas munkatársra. Semmi ellenszenv, biztosan kedves, tanult ember, de nincs. Ben ráér és nem derogál neki az alázat: vár. Napokig ül a gépe mögött és vár.
Ben nem infantilis: nyitott. Ez a kulcsszó. Emiatt sikerül összebarátkoznia huszonéves munkatársaival. Ez pedig már a Nancy Meyers-féle emberszeretet melege – a kölcsönös segítségnyújtás. A fiatalok elfogadják, hogy ő öltönyben jár munkába, ő elfogadja a fiatalok munkatempóját. Ben kivárja, amíg Jules megszavazza neki a bizalmat. Felnéz Jules-ra, mint cégalapítóra, munkahelyteremtőre és anyára, Jules pedig felnéz Benre, mert kimért, tapasztalt, megfontolt, mert: bölcs.
Ezt a viszonyrendszert (általában bármit, ami optimizmusra ad okot) nehéz sallangmentesen, szentimentalizmus nélkül ábrázolni. Meyersnek nem is ez a célja – és hát romantikus vígjátékról beszélünk, bármit megtehet – mégis mesterien billeg a határmezsgyén. Története az alázatról szól. Az alázatról két ember között, az alá-fölé rendelt viszony szükségességéről. Az egymásra való nyitottságról.
A romantikus filmekben, így ebben is előkerül a megcsalás témaköre. Csupán egy mellékszál, de izgalmas tartalom: Jules-t csalja a férje, aki otthon neveli a gyereket. Meyers nem azt mondja, hogy ez egy félreértés, nem állítja, hogy az otthon ülő házastárs a hibás, se azt, hogy az őt elhanyagoló másik. Ábrázol és ajánl egy (kevésbé romantikus, mint inkább realista) megoldást. Meyers csak ennyit mond: ez ilyen egyszerű. Én már túl vagyok rajta, ez a te időd, csodállak azért, mert mered máshogyan csinálni – mondja Ben.Én most benne vagyok, tisztellek azért, mert te már túl vagy rajta, mert még mindig érdekel az, ami körülvesz, mert segítesz – mondja Jules. A film summája: a két karakter között nem alakul ki szerelmi viszony, se apa-lánya kapcsolat, csupán valami kölcsönös. Ez pedig már elég egy kiegyensúlyozott „közös” élethez.


(A kezdő (The Intern); írta és rendezte: Nancy Meyers; főszereplők: Anne Hathaway, Robert De Niro, Rene Russo, Anders Holm; fényképezte: Stephen Goldblatti; vágó: Robert Leighton; látványtervező: Kristi Zea; jelmeztervező: Jacqueline Demeterio; zeneszerző: Theodore Shapiro)

Szabó Márton István

MegosztásTweetMegosztás
Next Post
Füstjelek

Füstjelek

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (57)
  • Irodalom (716)
    • Irodalom & Co. (37)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (103)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (35)
  • Lapszámok (55)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Tanulmány (1)
    • Tanulmány (1)
  • Zene (83)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Tanulmány
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Eseményhorizont – Taizs Gergő verse

Eseményhorizont – Taizs Gergő verse

2022-07-06
Pillanat, fekvő kutyával – André András verse

Pillanat, fekvő kutyával – André András verse

2022-07-04
Amerika – Paul Bowles verse (Kakuk Tamás fordításában)

Amerika – Paul Bowles verse (Kakuk Tamás fordításában)

2022-07-04
Egy tökéletes nap – Belényesi Pál novellája

Egy tökéletes nap – Belényesi Pál novellája

2022-07-02
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése