2022. július 6. szerda
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Aki legyőzhette volna Ella Fitzgeraldot

2015-09-27
itt: Film, Zene
Kezdőlap Film

Amy Winehouse életéről 2011-es halála óta nem készült életrajzi film, pedig a díva életművének jelentősége, ismertsége és a család minden irányú nyitottsága ismeretében bőven elegendő lehetett volna négy év egy elszánt rendezőnek akár egy életrajzi dráma elkészítéséhez is.
Asif Kapadia a dokumentumfilm műfaja mellett döntött, irányítva a várakozást, valamiféle átfogó Amy-megemlékezés gyűjteményre. Habár a várakozásokat nem múlja felül, ha közelebbről megnézzük, az Amy egy gondosan megírt életrajzi film – ezzel túlhaladja a neki kiszabott műfaj határait.

amy2
A film akaratlanul is testvérpárja az ugyanebben az évben megjelent Cobain: Montage of Heck-nek, amely a Nirvana frontemberének hasonlóan tragikus és pontosan ugyanolyan korai halálával zár egy dokumentarista történetet. Az összehasonlítás elkerülhetetlen, nem is kerüljük el. A két film között a legnagyobb különbség, hogy Amyről (mivel tizenhat évvel később született Cobain-nél) végtelen mennyiségű kép, hang és filmanyag készült – súlytalanul. A kétezres évek elejének kézi camcoderes és telefonos videokultúrája nem csak a születésnapi pillanatokat, hanem teljesen hétköznapi utazásokat, együttléteket is a maguk természetességében rögzítik. Amyt nem hajtja úgy a közlésvágy – csupán úgy rögzíti magát, ahogyan körülötte akkoriban mindenki.
A másik fontos különbség, hogy a Montage formai bravúrjai az Amy-ben a próbálkozások szintjén sem jelennek meg. A filmhez forgatott vágóképek csupán az éppen szóban forgó helységek légifelvételei. Nem látunk animált szövegeket, rajzokat, rajzfilm-betéteket, de még csak az interjúalanyok arcát sem. A filmet az „életben maradt” szereplők narrálják, arc nélkül.

Amy Winehouse
Ez a film a lányról szól. A tizenhat éves lányról, akit felfedeznek, aki őszinte, álmai vannak, saját hangzása, saját stílusa. A kiadói szerződés után elköltözik otthonról. Az első jazz hangzású lemez sikerei után felfedezi a londoni szakma, interjúkat ad, rajongói lesznek, az eladások után vehet egy új lakást. Itt kezdődik a baj. Elmúlik 18 éves és elszabadul, beleszeret egy zenész fiúba, akivel együtt égnek a kamaszos lázadás egymást emésztő Ady-Léda-kapcsolatában. Itt megtudjuk, hogy már kiskamasz korában is voltak bulimiás és gyógyszerfüggőségi problémái. Amy pénzhez jut, a szülei, a szakma, a kiadó elégedettek vele: senki nem szól rá. Inni kezd.
A filmben itt van egy pont, ahol a barátok bevallják, ezen a ponton kellett volna megállítani a lányt – ezután kezdődik az élet, ami mellett már nem tud megbirkózni a problémáival. Blake lehúzza és a magasba emeli Amyt: a szakításról szóló Back to Black lemez meghozza az áttörést. Itt már egyértelmű: a film legerősebb eszköze a képek alá játszott, feliratozott zene. Halljuk a történetet az éppen aktuális „narrátortól”, majd a vetületet, az alkotást, ami feldolgozza az eseményt. Kommentár nélkül látjuk, hogy Amy pontosan írt meg mindent, ami megérintette – „a Szép: igaz s az Igaz: szép!” – figyeljük a nagy szövegíró tanítását a gyakorlatban.
A végkifejletet, a lány korai halálát ismerjük. Ebből következik, hogy a film központi kérdése nagyon hasonló lehet a Montage-éhoz: El lehet-e kerülni egy ilyen életégést? Amy, ahogyan rengeteg hozzá hasonló fiatal, tehetségekkel és nehézségekkel jön a világra. Fel lehet-e készíteni egy ilyen fiatalt a tehetségéből következő sikerre, az abból következő nyomásra, és arra, hogy ez a nyomás még inkább megnehezíti az alapproblémák megoldását?
A zeneipar azt állítja, hogy nem lehet. Mégis kinevel magából olyan fiatalokat, akik a húszas éveikre sikeresen kezelik a hírnevet, a pénzt, a karriert, a függéseket. Nyilatkozatokat adnak, alapítványokat alapítanak, van, hogy saját családot. Beyonce, Rihanna, Justin Bieber, Miley Cyrus – csak hogy pár aktuális nevet említsünk. A kulcsszó: a CSALÁD. Biztos, józan családi háttér nélkül (Beyonce férje, Bieber anyja, Cyrus apja stb.) szinte lehetetlen a megmaradás. Amy apja elhagyta a családot, amikor Amy kilenc éves volt. Most visszatér, Amy rajong érte, Apja nyilatkozik, saját realityt forgat, de nem küldi el Amyt az elvonóra. („I ain’t got the time / And if my daddy thinks I’m fine / He’s tried to make me go to rehab / I won’t go, go, go”)
A jó humorú, határozott kamaszlány megakad a felnőtté válás útján: 23 éves és mindenre külön embere van. Menedzser, ügynök, testőr, producer, koncertmester, zenésztársak, barátnők – mind tehermentesítik a hétköznapok terhei alól. Egy hasonló korú fiatalt talán ezek a napi „probléma-megoldások” segítenek a felnőtté válás útján.
Házassága Blake-kel Kurt Cobain-i fordulatot ad életének – közösen szoknak rá a heroinra. Egymást erősítik a függésben, se a család, se a stúdió nem tud rájuk igazán hatni. Egy kudarcba fulladt közös elvonókúra után Blake-et „rejtélyesen” letartóztatják. Amy egy időre megtisztul. A Grammy-n Tony Bennett húzza ki a nevét a legjobb lemez díját rejtő borítékból – az a Tony Bennett, aki gyerekkori hőse volt a zenében. A tizenéves Amyt hónapokig hajtotta volna egy ilyen élmény. Drogok nélkül ekkor már nem tudja átadni magát a pillanatnak.

amy4
Az alkotói válság, a paparazzók és a függések hálójában telik az elkövetkező időszak. Amy leváltja gyerekkori barátját és menedzserét Nicket, kisebb súrlódások miatt. Ez a döntés határozza meg ezt az időszakot: új menedzsere egykori színpadmestere lesz, aki nagyban befolyásolta az énekesnő karrierjének alakulását. Amy egyre többet koncertezik, szerepel, betegsége egyre rosszabb, amikor nem használ drogot, akkor iszik. Utolsó motivációját a rajongott Tony Bennettel készült közös felvételnek köszönheti. A film egyik csúcspontja ez a stúdiófelvétel, ahogyan Amy zavarba esik a mellette álló 80 éves ikontól. Úgy érzi, ha visszafordulna a jazzhez, újból megtalálhatná a saját hangját.
Utolsó nagykoncertjén, Nándorfehérváron felmegy ugyan a színpadra, de nem énekel. Pár nappal később – vélhetően a bulimia okozta legyengültség és az elfogyasztott alkohol hatására – megáll a szíve.

amy5
A film talán egy kicsit hosszú és muszáj megjegyezni, hogy alig árul el többet az énekesnőről, mint egy wikipédia gyűjtőoldal. A halál körül a képek alá játszott hanganyag már-már giccsbe hajló, és az egész filmre igaz, hogy hiányoznak belőle a csendek. Az egyetlen kivehető üzenete, hogy Amyt nem a hírnév ölte meg, hanem a már gyerekkorban kialakult függőségei, amit a turnésorozatok és a kamerák kereszttüzében még kevésbé tudott leküzdeni. Nem tesz föl kérdéseket, nem ad válaszokat – de, ha nem is teremt új műfajt, végleg kialakítja egy új filmes műfaj helyét: a modern kori életrajzi-(dokumentum)filmet.
Mivel a 21. század gyermekei már rengeteg média-anyagot hagynak maguk után, elképzelhető, hogy a jövőben nem lesz szükség élőszereplős életrajzi filmekre. Egy olyan dokumentumfilm, mint amilyen az Amy is, (viszonylag) objektíven tudja ábrázolni egy ember életét, csupán a megmaradt médiumok és a hozzájuk adott interjúk alapján. Az Amy iskolapéldája ennek az új műfajnak, amelyből a „nagy” rendezők a jövőben remélhetőleg több olyan emelkedett pillanatot tudnak kicsiholni, mint amilyen az üres stúdióban álló Tony Bennett, aki a film végén csak annyit fűz hozzá a halálhoz, hogy Amy jazzénekes volt, és hogy egy jazzénekesnek nincs dolga ötvenezer emberrel a színpadon. Hogy ez a lány akkora lehetett volna, mint Ella Fitzgerald.


(Amy; rendezte: Asif Kapadia; főszereplők: Amy Winehouse, Blake Fielder-Civil, Mark Ronson, Tony Bennett , Pete Doherty, Mitch Winehouse; vágó Chris King; colorist Paul Ensby)

Szabó Márton István

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

Szemben a leáldozó Nappal. Írások, képek, zenék Dukay Barnabás-nak, -ról, -tól

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (57)
  • Irodalom (715)
    • Irodalom & Co. (37)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (103)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (35)
  • Lapszámok (55)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Tanulmány (1)
    • Tanulmány (1)
  • Zene (83)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Tanulmány
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Pillanat, fekvő kutyával – André András verse

Pillanat, fekvő kutyával – André András verse

2022-07-04
Amerika – Paul Bowles verse (Kakuk Tamás fordításában)

Amerika – Paul Bowles verse (Kakuk Tamás fordításában)

2022-07-04
Egy tökéletes nap – Belényesi Pál novellája

Egy tökéletes nap – Belényesi Pál novellája

2022-07-02
Füstjelek / Leonard Cohen: Az új lépés – Balett-dráma egy felvonásban (részlet)

Füstjelek / Leonard Cohen: Az új lépés – Balett-dráma egy felvonásban (részlet)

2022-07-01
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése