Farkas Zsófi nevét ajánlott megjegyeznünk, mert különleges erőkkel rendelkezik (a saját nevemet beírva a Google-be is az ő üvegszobrai jelennek meg). Így az üvegeivel már virtuálisan találkoztam, míg az alkotóval csak a napokban.
Akiknek volt már dolga üveggel, mint anyaggal, azok tudják, hogy mennyi energiába kerül maga az előállítása is. A természetben gigászi erők izzasztják ki a homok kemény és rideg anyagából e rejtélyes matériát: vulkánok gyomrából tör elő, villámok olvasztják meg, vagy meteoritok felizzó anyagában találjuk meg természetes formában.
Az emberi megmunkálása is ilyen szenvedésekkel járó szenvedély. Túl sok macera pusztán bizniszből nekifutni, ha nincs mögötte szív és érzelem. Ezeket az emberi paramétereket látom Zsófia „monolit” üvegeiben is. A tapintás és simogatás gesztusa formálta súlyosan légies tömbjeit – a természetesség nyers formái emberi szimmetriába zártan, a fény által szabadon. A többit mindenki felfedezheti önmagában, érdemes közelről is keresgélni!
Egy fontos szakmai vetületet még megemlítek. Az üveg az üvegművészeknek alapvető matéria és forrás is egyben, mégis „iparművészetként” címkézik, ami bosszantó. Zsófi szobrászi megközelítése visszaigazolás és megerősítés, hogy ez a különleges anyag képzőművészeti műalkotásokra is alkalmas.
Ezért külön hálás vagyok neki.
Borkovics Péter üvegművész
.