2022. május 18. szerda
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Csáki Márton: Tábor Ádám köszöntése

2022-01-29
itt: Irodalom & Co.
Kezdőlap Irodalom Irodalom & Co.

(Elhangzott Tábor Ádám Út és/vagy utazás című kötetének [Tésa, 2020, Parnasszus Könyvek] 2021. július 30-án az Óbudai Társaskörben tartott könyvbemutatóján.)

„A legjobb a kályhától elindulni, vagyis a kezdettől” – írja jelen kötetének a teremtéstörténetet kommentáló nyitódarabjában Tábor Ádám. Ha tehát igyekszem az ő szellemében szólni, kitüntetett helyet kell tulajdonítanom a hozzá kötődő első élményemnek, és azt kell felidéznem, milyen találkozásnak köszönhetem a műveitől való érintettséget, amelynek intenzitása mit sem vesztett erejéből az elmúlt két évtizedben.

Különös módon a televízió, a banalitás médiuma közvetítette számomra első ízben a hangját és képmását – de nem az a különös ebben, hogy ilyesmi is megeshetett a legközelebbi múltunkat és jelenünket uraló, egyre baljósabb alkonyatban. Hanem az, hogy bár aligha akadhat az alkatától és szellemiségétől idegenebb közeg, mint a televízió, a szavai valósággal megdelejeztek: annak ellenére is, vagy tán éppen azért, mert fogalmam sem volt mindarról, amiről beszélt, miképp arról sem, hogy ki is volna ő maga. Mindössze az a homályos benyomásom támadt, hogy mondandója valamiképpen összecseng azzal az elemi erejű hanggal, amellyel nem sokkal e tévéadás előtt találkoztam néhány perszonalista és dialogikus gondolkodó – Buber, Sesztov és Rosenzweig – szövegeiben. Szédítő volt a felismerés, hogy ugyanez a hang, amely ellenállhatatlanul vonzott, de amelynek a mibenlétét képtelen voltam megragadni, napjainkban is tisztán hallható valakitől. Egyszóval azt éreztem, hogy akit látok és hallok, a beavatottja valami olyasminek, amit mindig is kerestem.

De természetesen nem az én szellemi genealógiám miatt érdekes mindez: csupán annyit szeretnék mondani, hogy az életünkben meghatározónak bizonyuló orientációs pontokra nemegyszer valami banális véletlennek köszönhetően találunk rá. Ha viszont belegondolunk, mivé lettünk volna e találkozások nélkül, már nem is annyira banálisnak, mint inkább titokzatosnak, tehát misztikusnak tűnnek.

A misztika fogalma pedig Tábor Ádám életművének a szívébe vezet. Az ő esetében azonban hiba volna a misztikát valamely vallás vagy kétes hitelű tradicionalista iskola ezoterikus tanaival, vagy egyáltalán a vallási misztikára szűkített értelmezésével azonosítani. Igaz, a szentek, gnosztikus eretnekek, misztikusok, a hit anarchistái iránti fogékonysága e kötetéből is kiviláglik: elvégre ők képviselik legnyilvánvalóbban azt a nietzschei értelemben végletesen korszerűtlen, tehát örökérvényű költői-gondolkodói alapállást, amelyet misztikusnak nevezek. Ez pedig nem másban áll, mint hogy mindig arra az enyészpontra függesztjük tekintetünket, ahol az ellentétek egybe-, vagy Tábor Ádám szavával élve: az Egybe esnek. Arra a pontra, ahol intuíció és szisztematikus létkutatás, elmélet és gyakorlat, az időből való kiszakadás és a jelenben való feloldódás képessége, a bensőséges elmélyülés és a legszubverzívebb művészeti praxis, sors és véletlen már nem egymás ellentéteként tűnnek fel. Arra a pontra, ahol nyilvánvalóvá válhat krisztianizmus és judeozófia, a radikális kritikai gondolkodás és a metafizika iránti nyitottság, vagy éppen a zen és a dadaizmus, a preszókratikus hagyomány és a neoavantgárd közti rokonság.

A misztikus jellegű gondolkodás egyik legfőbb gesztusa ugyanis éppen az – és pontosan ezért oly nyugtalanító minden dogmatizmus szemében –, hogy kedveli a paradoxonokat, és mindent a visszájára fordít: míg a látszólagos ellentéteket közös forrásból eredezteti, szakadékot és krízist érzékel ott, ahol mások megnyugtatóan sima felszínt látnak. Röviden: a kettőben az egyet, az egyben a kettőt mutatja fel.

Tábor Ádám (A kép forrása: szepiroktarsasaga.hu)

Gyakorlati síkon ez a látásmód a legmagasztosabb értelemben vett „teljes élet” vízióját hordozza, amelyben vonzalmaink és választásaink, örökölt és választott közösségeink,  újításra és megőrzésre irányuló hajlamaink harmonikus rendbe szerveződnek. Tábor Ádám művei ennek az egységnek a kereséséről szólnak: nevezetesen arról, hogy az intézményesült vallások és kizárólagosságra törő ideológiák hazugságával ellentétben ez az egység csupán ideiglenesen tapasztalható meg az emberi sorsnak nevezett „rossz végtelenben”. Ilyenformán a legtöbb és legigazabb, amit ember tehet, az az alkotás révén gyakorolt megismerés, a legfelkavaróbb konzekvenciáktól sem visszariadó öntranszcendálás. Tábor Ádám életművéből épp ennek szenvedélye sugárzik: azaz nem eltagadja, hanem megéli és termőre fordítja azt a feszültséget, amely abból fakad, hogy a külső és belső meghatározottságok, test és lélek, hit és tudás útjai, hol széttartanak, hol összefutnak.

Írásai egzisztenciális tétjét és fedezetét azonban nem csupán az adja, hogy e kettősségek boltozataként szükségszerűen felsejlik a legfenyegetőbb dualitás – azaz kezdet és vég, élet és halál kérdése –, hanem hogy az ezzel való számvetés kérlelhetetlenül személyes. Márpedig a személyesség ugyancsak kulcsfontosságú mind a vallási, mind a profánabb, tehát művészeti síkon értelmezett misztikában: ahogy az egyikben ember és isten, mester és tanítvány viszonyát jellemzi, úgy a másikban az alkotás és befogadás aktusát.

Persze az a fajta önreflexivitás és személyesség, amiről beszélek, távol áll attól az önkitárulkozástól, amit hajlamosak vagyunk e szavakhoz társítani. Tábor Ádám számára nem az a személyes, ami csupán lénye külső burkát, vagyis az egyéniségét érinti, hanem az, ami lénye legbensőbb magjából vagy magjához szól. Ahhoz a maghoz, amely mindannyiunkban közös, tehát isteni, tehát szent, tehát szabad, tehát ami emberré avat minket.

Mivel minden téren az így felfogott személyesség az egyedüli értékmérője, nem meglepő, hogy a mindenkori klérus és nihilizmus által elsikkasztott, a felszín alá kényszerített szellemi áramlatoknak lett a részese, alakítója, mint említettem, beavatottja. De miként válhat valaki beavatottá a kétosztatúság világában? A legtöbb hagyomány erre a tényleges vagy metaforikus utazást kínálja: gondoljunk csak a peripatetikusokra, Buddha vagy Jézus szavaira. Igaz, Pascal azt mondta, minden bajunk abból ered, hogy nem tudunk megülni a szobánkban, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy ne lett volna folyamatosan úton. Hiszen a négy fal között is lehet utazni, csak éppen nem horizontálisan, hanem – Tábor Ádámot idézve – be- és felfelé. Következésképp az ő könyvében is belső utakról esik szó elsősorban. (számomra egyébként a borítón látható Klee-kép is az efféle mozdulatlanul megtett utazásokat jeleníti meg igen érzékletesen). Bár tagadhatatlan, hogy a tényleges utazás is megnyithat metafizikai távlatokat: a misztika logikájából következően aszkézis és eksztázis, a szakadatlan vándorlás és a remeteség végső soron ugyanazt célozza: a köznapi létezésből való kiszakadást, az élet magasabb dimenzióinak megostromlását, egyszóval a határsértést. Ám míg sokaknál azt tapasztalni, hogy az állandó helyváltoztatás ellenére egyre csak távolodnak saját középpontjuktól, Tábor Ádámot még egy alkalmi utazás is döbbenetes szellemtörténeti felismerésekre indítja: többek között arra – történetesen a középkori és a reneszánsz szellem közti látszólagos szakadás kapcsán –, hogy tulajdonképpen a misztikus alapállás jelenti a kultúra mindenkori mélyáramát, illetve hogy minden autentikus, akár metafizikaellenes mozgalom gyökerénél is fellelhető valamiféle misztikus mozzanat.

Messzire vezetne kifejteni, milyen horderejű művészet-, élet-, kultúr- vagy értékfilozófia csíráját hordozza e gondolat, de ez jórészt kiolvasható a kötetből. Csupán arra hívnám fel a figyelmet, hogy bármire veti is tekintetét a szerző, mindig fellebbenti a fátylat valamiről, ami addig rejtve volt: műbírálatait olvasva minden irónia nélkül mondhatom, hogy olykor még egy-egy művész is az ő elemzései nyomán ébredhetett rá a maga valódi intencióira vagy előképeire.

Ám a fátyol fellebbentését, a rejtett feltárását görögül úgy nevezik: apokalipszis. Tábor írásai tehát mindig a kendőzetlen valónkkal való szembenézésre sarkallnak, hiszen a végítélet sem jelent majd mást, mint annak megválaszolását, hogy megszülettünk-e egyáltalán, kapcsolatba kerültünk-e a nagybetűs szellemmel, valódi létfeladatként gyakoroltuk-e a gondolkodást. Nem árt hát, ha eszünkbe véssük e könyv egyik kulcsmondatát, és annak jegyében vetjük latra újra meg újra, hogy meddig jutottunk, hol állunk éppen a határaink és középpontunk felé tartó utakon. Mert ahogy Tábor Ádám írja: „Az élet értékét az szabja meg, milyen távoli határról mennyire tud az ember egészen hazáig megtérni.”

MegosztásTweetMegosztás
Next Post
Paul Bowles versei (Kakuk Tamás fordításában)

Paul Bowles versei (Kakuk Tamás fordításában)

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (54)
  • Irodalom (702)
    • Irodalom & Co. (36)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (100)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (33)
  • Lapszámok (54)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (81)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

2022-05-15
Förköli Gábor: Létturista (kabai lóránt Moaré [versek és fotók, 2018–2020] című kötetéről)

Förköli Gábor: Létturista (kabai lóránt Moaré [versek és fotók, 2018–2020] című kötetéről)

2022-05-15
Borkovics Péter: Farkas Zsófia üvegszobrairól

Borkovics Péter: Farkas Zsófia üvegszobrairól

2022-05-12
Reggeli Piéta (Dal Csengey Dénesnek) – Holczer Dávid verse

Reggeli Piéta (Dal Csengey Dénesnek) – Holczer Dávid verse

2022-05-10
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése