2022. május 27. péntek
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Csendes Toll: FÁJDALMASAN LASSÚ

2013-02-16
itt: Képzőművészet
Kezdőlap Képzőművészet

Kovács Péter vonalgubancairól

látásmű Mi van a látható mögött? Semmi? Valami? Egy biztos, a felszín, a bőr alatt hús, izom, inak és csont van. Kovács Péter pedig mindig a biztosat kutatja. Mutatja. Nem a láthatatlant tehát. És nem is a láthatót. Fokozottan érvényes hát munkáira Paul Klee elévülhetetlen tanító mondata. („A kép nem a láthatót ábrázolja, a kép látni tanít.”)

lávatest Supka Magdolna teljesen érthető módon Pompejit emlegeti Kovács Péter figurái – konkrétan Hullám (1997) című képe – kapcsán. Látszólag óriási a különbség az egykori tragédia megrázó dokumentumnyomai és az elvont Kovács Péter-füstfigurák, a leheletfinom vonal-felépítésű, többnyire (pompeji vörössel) színezett grafikák között. Ha azonban egészen konkrétan összevetjük őket, kiderül, miért. A testtartásokban ismerhető fel a hasonlóság. A halál, a kínhalál pillanatának görcsberándult, tehetetlen és szenvedést kifejező tartásában. Az élet utolsó pillanatába olvad bele, majd szilárdul meg a halálba való átlépés fájdalmasan lassú mozdulata. Mozdulatlansággá. Senkiföldje, a Köztes Lét birodalma ábrázolódik ilyen módon e láva által kővé dermedt (már nem) emberi lényeken. És ez a köztesség az egyik legerősebb jellemvonása Kovács Péter figuráinak is. Félelem-e vagy megnyugvás, nem lehet tudni biztosan. A figurák által előidézett némaságban halkan megszólal a Pink Floyd pompeji koncertjének zenéje és lassan elönt mindent a vulkáni por  és hamu.

időseb „Művészetünk története sem egyéb, mint az idő legyőzésének története” – hümmöghetünk egyetértően Kemény Katalint olvasva. Kovács Péter leheletfinom, szinte lebegő korpuszai talán egy láthatatlan sebhelyet lepleznek, takargatnak előlünk. Az idővel folytatott harc nyomát? Azét az időét, amelyet sem pillanatnyiságában, sem örökkévalóságában nem tudunk se megragadni, se felfogni? Azét a fájdalmasan lassú néhány percéét vagy óráét, amíg a pompeji áldozatok felismerik tehetetlenségüket a közelgő pusztulással szemben? Könnyű így filozofálgatni Kovács Péter képei kapcsán, de lassan kiderül, hogy valójában nem jutunk sehova. A képeke nem segítenek. Az általuk felvetett kérdéseink időnként sokkal fontosabbak, mint a rájuk adható válaszok. Az ilyen és hasonló gondolataink ellen már maga a Mester se tehet semmit, magára hagyta a képet. Vagyis, velünk. És az is mindegy már, ő maga gondolt-e ilyeneket egyáltalán. Az idő által okozott sebek, horzsolások és karcolások nyomai ott vannak a vásznon, a papíron. Vagy valami másnak a lenyomata (történelem?, végzet?, apokalipszis? stb.), amit jobb híján megint csak időnek nevezhetünk.

lélektest Ha a tested árnyéka eltűnik, tanít a tibeti Köztes Lét Könyve, jobb ha tudod, meghaltál már. Kovács Péter feszültségteli alakjai árnyékrajzolatok, tehát még élnek. Már nincs valós testük, de még önmaguk lebegő árnyékaként egzisztálnak. Arctalan, nemtelen lények, de élnek. A füstszerűen kusza vonalgubancokból drámai erő sugárzik, valami láthatatlan tragédia (vagy csak megrázó felismerés?) részesei leszünk.

Nem történt semmi rendkívüli. A grafikus csak ül a műtermében, kezében ceruzával, és az ismétlés fehér centrumát, az üres papírlapot bámulja. Majd a ceruzahegy alatt mintha motoszkálni kezdene valami. Az idő összeér az időtlennel. Összeszikráznak. A művész néhány öntudatlan pillanatra lehántja magáról a védőburkot, ott áll lélekben lemeztelenülve, magányosan, szomorúan és fájdalommal telítve.  Aztán elmúlnak ezek a pillanatok, de a gondolat halálkomoly játéka nyomot hagyott a papíron, fájdalmasan szürke karcolatokat.

Valami ilyesmiről próbált haikuban hallgatni a magyar származású, japánná lett költő, Yashiro Atiko. Néhány próbálkozását idemásolom illusztrációként (Jász Attila fordításában).

Yashiro Atiko
MEZTELEN PILLANTÁS

 (Kovács Péter) Pet’R-nek

Üres arcon a
Felejtéspenész köztes
Léttapasztalat
#
 
Sírboltgyakorlat
Ahogy lefoszlik szépen
Lélekről a test
#
Elmúlás után
Születés előtt tényleg
Mindegy a sorrend?
#
 
Gödörmély tekint
Et fájdalompillantás
Csillagrácsmagány
#
 
Lefoszlik a hús
Rárakódik a vázra
A nyomasztó csönd
#
 
Padlásalázat
Ahogy beszövi lassan
Emlék a testet

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

Téglafallal szembenézni. Válogatás indián költők verseiből Gyukics Gábor fordításában

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (55)
  • Irodalom (704)
    • Irodalom & Co. (36)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (101)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (33)
  • Lapszámok (54)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (81)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Tarcsay Zoltán: Inzáj-nemzáj (regényrészlet)

Tarcsay Zoltán: Inzáj-nemzáj (regényrészlet)

2022-05-25
A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

2022-05-21
Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

2022-05-20
Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

2022-05-18
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése