2021. február 28. vasárnap
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Döglött dán akták. Nyomtalanul

2014-11-18
itt: Film
Kezdőlap Film

Az elmúlt években egyre népszerűbbek lettek a skandináv krimik. A fordulatos történetek, a magával ragadó atmoszféra, a kidolgozott jellemek, a folyamatos feszültségteremtés juthatnak először eszünkbe ezekről a könyvekről. Nem csupán a bűntény áll ezeknek a történeteknek a középpontjában, a nyomozás mellett mindig nagy szerepet kap a szereplők jellemrajza, élettörténete, emellett pedig éles társadalomkritika is kirajzolódik. Az adaptációknál főként ezek a szálak kapnak kevesebb figyelmet, hiszen ezt a komplexitást nem lehet egy filmbe sűríteni. Ennek megvalósításához a sorozat jobb műfaj a mozifilmnél. Ezt láthattuk már A híd vagy az Egy gyilkos ügy – Forbrydelsen című skandináv sorozatok esetében is. A Nyomtalanul című adaptáció befejezése is egy újabb rész ígéretével kecsegtet. A Jussi Adler- Olsen azonos című regényéből készült filmet ennek megfelelően követi is egy újabb feldolgozás, jövőre a Fácángyilkosok című krimi fordulatos történetével ismerkedhetnek meg a filmkedvelők.
Mindkét sztori az úgynevezett Q-ügyosztály rejtélyes ügyeit állítja középpontba. A Nyomtalanul című filmben a rendkívül makacs és önfejű nyomozó, Carl Morck egy tragédiába torkolló akció után kerül a Q-ügyosztályra. A környezet sötét és nyomasztó, ahogyan azt a skandináv filmekben már megszokhattuk. Nincsenek fejlett számítástechnikai eszközök, egy kopott íróasztal és számtalan akta veszi körül a nyomozót a sötét, pinceszerű irodában. Az elmúlt évek lezáratlan ügyeit kellene fellapoznia, lezárnia, jelentéseket írnia, száműzik tehát az íróasztal mögé.


Várható azonban, hogy ennyivel nem fogja beérni, meg is akad a szeme egy népszerű politikusnő esetén. A nő öt évvel korábban tűnt el egy kompról, amin a fogyatékos testvérével utazott. Az egyetlen szemtanú a testvér, aki nem tud számot adni a látottakról. Az ügyben nyomozók öngyilkosságot feltételeztek, a főszereplő azonban nem éri be ennyivel. Új társa, aki egy amerikai filmben valószínűleg fekete lenne, nálunk pedig – ha készülnének hasonló magyar filmek – roma színész alakítaná a karaktert, ebben a dán filmben egy arab férfi. A várakozásoknak megfelelően a két szereplő eltérő személyiségjegyekkel bír. Az ilyen rejtélyes eseteket felgöngyölítő nyomozó, amilyen ebben a sztoriban Carl Morck is, többnyire kilóg a sorból. Kollégái nehezen jönnek ki vele, vagy rossz szemmel néznek rá különc viselkedése miatt. Gondoljunk csak például A híd című sorozat svéd nyomozónőjére, aki a szociális interakciók minőségbeli hiányosságaival tűnik ki a megszokott karakterek közül. A legtöbb rendőr ezekben a történetekben egyfajta archetípust képvisel. Szinte már törvényszerű, hogy legyen valamilyen függősége, alkoholittasan és kialvatlanul nézegesse a bűntény helyszínén készült fotókat, a magánélete pedig legyen romokban. Ennek a képnek eleget tesz Carl Morck is. Hiába azonban a számos már jól ismert jellemvonás, a karakter a filmben mégis eredetinek hat, köszönhetően talán Nikolaj Lie Kaas játékának, akit a nézők már az Egy gyilkos ügy – Forbrydelsen című sorozatból is ismerhetnek. A főszereplő új társával érdekes párost alkot, eltérő karaktereket képviselnek. Az ügyet azonban mindketten meg akarják oldani, egyikük sem hisz a kollégák által felállított elméletben.
Kezdetét veszi a nyomozás és egy érdekes történetmontázs bontakozik ki. Amíg a két nyomozó bejárja a helyszínt, felszállnak a kompra, felkeresik a szemtanúkat, addig a nézők megismerhetik az öt évvel korábbi eseményeket és a nő eltűnésének körülményeit. A múlt és a jelen összeér ezeknél a jeleneteknél, és csupán találgathatunk, hogy az áldozat vajon életben van-e még. Sikerrel zárul a nyomozás? Megmenthetik a nőt? Vagy már rég halott, mire Carl Morck a társával nyomozni kezd az ügyben?


A néző mindig egy lépéssel a nyomozók előtt jár, tanúja lesz az elrabolt nő, Merete szenvedéseinek. A politikusnő egy kamrában van, amiben fogvatartója évről-évre növeli a nyomást. Az ok sokáig ismeretlen a nő számára, nem érti, miért rabolták el. A néző itt is előrébb jár, lassan kirajzolódnak olyan múltbeli események, melyek ezekhez a borzongató jelenetekhez vezettek. A nő testi leépülése, gyulladt fogának kihúzása, a nyomásnövelés közben látott szenvedés próbára teszi a nézők idegeit, bár még így is sokkal kevesebbet kapnak ezekből a jelenetekből, mint a film alapjául szolgáló könyv olvasói. Jussi Adler-Olsen ugyanis rendkívül részletesen tárja az olvasók elé az elrabolt nő, Merete szenvedéseit.
A film egyik csúcspontja egy autóbalesetet bemutató képsor. A lassított felvételen látott jelenet és a piros ruhás lány a rejtély kulcsa, az események innentől kezdve felgyorsulnak, a néző számára pedig az utolsó pecekig kérdéses marad a történet befejezése. Vajon hány évet töltött a nő a nyomáskamrában? A két nyomozó túl későn vette elő az ügyet? Időben megtalálják a nőt? A többnyire happy end-del záruló amerikai filmek esetében ez talán nem lenne kérdés, a skandináv történetek azonban mindig tartogathatnak újabb és újabb fordulatokat.
Lassan bontakozik ki a történet, számos elem pedig már megszokottá vált a skandináv krimik esetében. Ugyanaz a nyomasztó és feszült légkör uralkodik a filmben, ugyanaz a szürke és ködös táj jelenik meg, amit már megszokhattunk. Sötét, a legújabb technikát nélkülöző rendőrörs, öntörvényű, önpusztító életet élő nyomozó, egy teljesen eltérő habitusú társ, egy nyomozást hátráltató felettes. Ezeket – nevezhetjük akár úgy is, hogy kliséket – már megszoktuk, ismerjük, mégis leültet a képernyő elé, többet és jobbat kapunk, mint az Amerikában tömeggyártásban készülő filmek esetében.


A leghíresebb skandináv krimik írói, többek közt Jo Nesbo és Jussi Adler-Olsen nevei garanciát jelentenek a színvonalra és a minőségre. Noha könyveikből nem lehet mindent adaptálni a feldolgozásba, háttérbe szorulhat a társadalmi problémák bemutatása vagy éppen a főhős összetett jelleme, a fordulatos történet, a jó ízléssel válogatott klisék és sztereotípiák élvezhetővé és lebilincselővé teszik a filmet. A nézők pedig megismerhetik a Q-ügyosztályon lezárásra váró bűnügyeket is, hiszen Jussi Adler-Olsen krimisorozatának adaptációja folytatódik. A már említett Fácángyilkosok című filmben újra Carl Morck és társa, Assad nyomoz egy rejtélyes ügyben.

Bucsi-Kovács Anikó

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

Füstjelek

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (101)
  • Egyéb (14)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (48)
  • Irodalom (597)
    • Irodalom & Co. (17)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (86)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (20)
  • Lapszámok (41)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (77)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Fehér Enikő: Fekete Izsák leköltözik vidékre

Fehér Enikő: Fekete Izsák leköltözik vidékre

2021-02-23
Forrásponton

Forráspont

2021-02-21
Füstjelek

Füstjelek

2021-02-20
Megjelent az Új Forrás februári száma

Megjelent az Új Forrás februári száma

2021-02-08
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése