2021. január 21. csütörtök
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Egy Stephen King film, avagy a horror jövője

2017-10-21
itt: Film
Kezdőlap Film

A kisvárosban egymás után tűnnek el a gyerekek. Hét kiskamasz, egymástól függetlenül, rémes dolgokat kezd el látni. És egy bohócot. Hamar csapattá alakulnak, hogy megküzdhessenek a gonosszal. A kérdés csupán annyi, hogy sikerül-e megosztani egymással félelmeiket? Az már biztos: egyedül nem megy. Stephen King nagyregényéből második alkalommal készült játékfilm.
Kimondhatjuk: a horror a filmes sportok királynője. Minden, a filmtechnikára érzékeny filmes alkotónak vannak horrorfilmes-álmai, hiszen jó horrort készíteni valóban technikai bravúr. Stephen King pedig, ugye, a horror királya… Nem csoda, ha hozzá nyúl, aki babérokra vágyik.
A filmes gyakorlatban a horror azért az egyik legnehezebb műfaj, mert receptje szinte alig változott az ötvenes évek óta. Egyszerű: látvány + hang + vágás = riadalom. Mivel látványban napjainkban a lehetőségek tárháza szinte határtalan, a horror műfajában fokozatosan kicsiszolódott a tökéletes hang és vágástechnológia, ma már olyan tökéletesre csiszolt a fokozás és a várt-váratlan hatások macskaegérjátékának összhatása, hogy a néző már nem lepődik meg szinte semmin sem. Négy taszítóan megrajzolt filmkockától ma már nem riadunk meg jobban, mint attól, ha anyánk nagy robajjal ránk nyit a fürdőszobában.
Ezekhez az ellaposodott műfaji sajátosságokhoz jön még King egyik leghosszabb műve az. Az, amelyből 1990-ben Tommy Lee Wallace készített Emmy-díjas tévéfilmet. Az alkotás kultfilmmé vált, többnyire a címszereplő Tim Curry és a gyerekszereplők alakítása miatt, s habár a fiatal szereplőgárdából Seth Greenen kívül senkiből sem lett sikeres színész, a film maradandó, jogosan kerülhetett be a Tévés Hírességek Csarnokába.
Andy Muschietti rendező második filmjének tehát egy nehéz műfajt és egy notórius filmelőzményt megért történetet választ. Célja egy nem-bé-kategóriás alkotás létrehozása, filmjének tétje pedig, hogy a kissé poros történetet sikerül-e 2017-ben mozi-szalonkészen vászonra vinnie, sikerül-e egy legalább olyan izgalmas Pennywise bohócot megalkotnia, mint amilyenTim Curry volt akkor, ott.
Muschietti filmje, habár játékidőre hosszabb (135 perc az első rész, 2019-ben követi majd a második, míg a ’90-es Az két része összesen 192 perc), kevesebb részletet oszt meg a mítoszból. Nem utolsó sorban nem derül ki számunkra, hogy ki is az a Pennywise, hogy hogyan működnek mágikus erői, hogy miért gyermekeket riogat. Erőssége tehát nem a történeti hűségben rejlik (ahogyan egyébként Kubrick Ragyogásának sem), hanem az ábrázolás továbbgondolsásának eszközeiben.
Ezért választ remek szereplőgárdát. A gyerekszínészek egytől egyig telitalálatok szerepeikre: gyakorlott színészek, karaktereiknek megfelelő eszköztárral; rutinosan mozognak környezetükben. Bent, a kövérkés hőst alakító Jeremy Ray Taylor már ezzel az alakításával is díjesőre számíthat, nem beszélve a még előtte álló, lehetőségekkel tűzdelt pályáról. A Pennywise-ot alakító Bill Skarsgård-nak egyértelműen sikerül felnőnie Tim Curry bohócához: Jack Nicholson–Heath Ledger Joker-viszonylata az övék (szinte). Míg Curry figurájának őrülete inkább valami édeskés, pedofil-felhangú taszításból építkezik, addig Skarsgård alakítása egy pszichésen sérült karaktert takar.
A dialógusok, főleg a gyerekszereplők között, működnek. Muschietti a nyelvvel folyton próbálkozó, egymást kóstolgató kiskamaszokat ábrázol, akikben a gyermeki félelmek, a szépség és a teljesség igénye egyszerre dolgozik a felnőttek nyelvi világához egyelőre alkalmazkodni képtelen szófordulatokban. A rendező mindemellett a humorral is operál, ezzel nem csak új ízt ad a klasszikus horrortörténethez, hanem arra is rámutat, hogy a nyelvi humor a felnőttéválás ezen szakaszában válik egyre fontosabbá a gyerekeknek, s hogy ez mennyit segíti őket a kamaszkor viharainak túlélésében.
Őszintébb, aktuálisabb ábrázolása ez a történetnek. Beleértve a felnőttekről kialakuló képet: az anyák, apák, tanárok Muschietti filmjében mind-mind képregényszereplők – túlrajzolt karakterek, vonalas tulajdonságokkal. A gyermekek világában minden fekete és fehér. Aki jó, az jó, aki rossz, az rossz; a pincék sötétek, a romos házak ijesztőek, a felnőttek nem értenek semmit. De „az angyal” mégis „a részletekben lakik”. Megkülönböztetik a fontos dolgokat, így alkatuk, ruháik, hétféle biciklijük, mind különböző – nem tolakodik, a koncepcióval harmonizál a látvány.
A színészvezetés, a dialógusok és a látvány tehát megmentik ezt a filmet, de a fent vázolt problematika, amely a klasszikus horror-filmes eszközök további kiaknázhatóságát érinti a 21. században, erre a történetre is ráveti árnyékát. A bohóc, a leprás, a „szörnyek” úgy általában mind igényesen megrajzolt ijesztgetők; a zene remek, a fények borzongatóak, a fényképezés kitűnő – a rettegéshez mindez mégis kevés.
A filmművészet borzongásra bazírozó műfajainak (a horror, a thriller és pszicho vállfajaik) legemlékezetesebb alkotásai mind-mind túlmutatnak a korszak jól-bevállt-fogásainak eszköztárán. Hitchcock Psychojának halhatatlanságát nem a korabeli világítás- és vágástechnikai bravúrok biztosíthatták a filmes Valhallában, hanem a karakteralkotás árnyaltsága és a psziché mögött meghúzódó bizarr neurotikus problémának emberközeli ábrázolása.
Az effajta formaújító próbálkozások nélkül a klasszikus „ijesztgetős” horror műfaja bizony hamarabb képes „kipurcanni”, mint gondolnánk. Nem csak Kubrick-szerű intellektüel crossover alkotókra van szüksége a műfajnak, hanem olyan elhivatott zsánerfilmesekre is, mint amilyen Hitchcock is volt, s amilyen alkotóknak indultak akár Daniel Myrick (Ideglelés) és Oren Peli (Parajelneségek) szerzői filmes rendezők is.
Muschietti Az-feldolgozása a műfajjal ilyen módon semmit sem tud kezdeni. S habár a gyermekek ábrázolása izgalmas filmjében, a második részhez több horror-bravúrra lesz szükségünk, hogy le tudjon minket nyűgözni.

(Az – I. rész; rendezte: Andy Muschietti; írta: Stephen King regénye alapján Chase Palmer, Cary Fukunaga és Gary Dauberman; főszereplők: Jaeden Lieberher, Jeremy Ray Taylor, Sophia Lillis, Finn Wolfhard, Chosen Jacobs, Jack Dylan Grazer, Wyatt Oleff, Bill Skarsgård; fényképezte: Chung-hoon Chung; vágó: Jason Ballantine; látványtervező: Claude Paré; jelmeztervező: Janie Bryant; zeneszerző: Benjamin Wallfisch)

Szabó Márton István

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

2017/5

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (101)
  • Egyéb (13)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (48)
  • Irodalom (594)
    • Irodalom & Co. (17)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (86)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (19)
  • Lapszámok (40)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (77)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Általút

Általút

2021-01-20
Kovács Lajos életműkiadás

Kovács Lajos életműkiadás

2021-01-14
Petró János koncertversei

Petró János koncertversei

2021-01-11
Füstjelek

Füstjelek

2021-01-10
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése