2022. május 21. szombat
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Egy tinédzserszerelem stációi

2016-03-03
itt: Film
Kezdőlap Film

Az ötvenes években járunk. Therese (Rooney Mara) huszonéves eladókisasszony egy plázában. A karácsonyi vásárlódömpingben megjelenik a gyerekosztályon egy különös, bundás, negyvenes nő. Ő Carol (Cate Blanchett). Meglátják egymást, összetalálkoznak – akár egy bálteremben.
Így kezdődik Todd Haynes, az Oscar-díjra jelölt Bob Dylan-film, az I’m not there rendezőjének új filmje. Az ötvenes évek Amerikájába csöppenünk: az USA sikeresen felállt a háborúból, az art deco már minden nagyvárosi utcaképen otthagyta a bélyegét, a fogyasztói társadalom születésének pillanata ez. Az igényesen fényképezett, designolt és zenélt filmben mindez az első jelenetsortól világos. Idilli korszak ez, túl a világválságon, a háborún, egy új Amerika hajnala.
Carol, mint egy ragadozó nagymacska érkezik Terry életébe. Eleinte nem tudunk róla semmit, de aztán szép lassan kiderül minden: férjezett, van egy kislánya, egy gyerekkori barátnője (szerelme?), a férjétől most válik. Belecsöppenünk a meleg-filmbe.

carol1
Ahogyan a világ nyílik a nézők is egyre nyitottabbá válnak, a filmipar egyre több olyan filmet támogat, ami az egynemű-szerelemről szól. A melegek Titanicjának csúfolt Brokeback Mountain óta tíz év telt el, a téma ábrázolása szokványossá vált, a Wikipédia több tucat nemzetközi LGBT filmfesztivált tart nyilván – a meleg-film műfaja, mint olyan, tehát vitathatatlanul létezik. Legyen szó vígjátékról, romantikus filmről, tragédiáról, filmdrámáról, a meleg-film dinamikáját az esetek nagyrészében átalakítja az ábrázolt szerelmi viszony. Az alkotók előtt rengeteg új, bonyolult kapcsolati probléma fedi fel magát.
Az összehasonlítás bizonyos szempontból fölösleges, mégis elkerülhetetlen: akaratlanul is viszonyítanunk kell a gesztusokat egymáshoz. Carol a negyvenes évei közepén jár, gyakorlatilag felszedi a huszonéves boltoslányt az üzletben. Hívogatja, áthívja magához, átmegy hozzá, közös utazásra hívja, pedig alig ismerik egymást. Az izgalmas az, hogy a rendező egy nagy korkülönbséget áthidaló szerelmet kíván ábrázolni, és mivel megteheti, ezt két nő szerelmén keresztül ábrázolja. Ha tovább gondoljuk, arra jutunk, hogy nemcsak hogy megteheti: meg is kell tennie – hiszen ha egy majdnem ötvenes férfi és egy fiatal lány viszonyát ábrázolná egészen más hatást érne el. Közelebb kerülünk az érzelemháló megértéséhez a két nő karakterén keresztül. Kettejük kapcsolatában nem a szexualitás a kapcsolat mozgatórugója – a női minőséghez az emóciót, a férfi minőséghez (ld. Carol agresszív férje) az agressziót társítja a rendező. Egy rendkívül konzervatív gesztus egy liberális filmben – milyen ironikus.

carol2
Mindemellett Cate Blanchet elragadó, mint mindig. Pontos, kimunkált gesztusai hitelessé teszik a film legtöbb pillanatában. A telefon-jelenetben, amikor nem válaszol vissza Terrynek, csupán kinyomja a kagylót, egy három másodperces mozdulatsorban, brillírozva ábrázolja az agyonkoptatott szerelmi tragédiát: el kell hogy engedjelek. Rooney remek társa a játékban, gond nélkül hozza az életkezdeti-válságban tengődő, önmagánál majdnem tíz évvel fiatalabb nőt.
Játékuknak helyenként valóban sikerül túlhaladnia a filmművészetben eddig jobbára szexualitással túlfőtött női szerelem-ábrázolást. Finom kézfogások az autóban, az éttermeknben, egy majdnem-csók-pillanat a hotelszobában sminkelés közben – egy tinédzserszerelem izgalmas stációi. A film ezekben a szituációkban, mintha arról próbálna mesélni, hogy a női szerelemben nem-elfogadottsága miatt sokkal kevésbé biztosak egymás érzéseiben a párok.
Ez a film is ábrázol  egy „bonyolult kapcsolati problémát”: Carol barátnője, akivel tisztázatlan kapcsolatban áll, azon a reggelen, amikor Carol elhagyja Terry-t, megjelenik a fiatal lány szállodai hálószobájában. Egy fotelből nézi, közli vele a helyzetet. A későbbi reggeliző-jelenetben Terry megpróbálja kifaggatni, hogy érez Carol iránt, hogy érez őiránta, miután Carol ágyából kellett kirángatnia pucéran stb. A jelenetsor olyan izgalmas kérdéseket vet(hetne) fel, minthogy tényleg átalakulnak-e az emberi kapcsolatok, ha az ember egy életre szóló titokban társa a másiknak, van-e helye féltékenységnek egy titkolt kapcsolatban, van-e őszinte barátság túl a szerelmen? Ez a kérdéskör a filmben szinte teljesen kiaknázatlan marad.carol3
A Carol sajnos a fentebb említett finom pillanatokon, a remek látványon és Cate Blanchett biztosan hozott profizmusán kívül nem igazán bővelkedik csúcspontokban. A történet még a fent említett női szerelemből fakadó izgalmakkal együtt is kissé lapos. Az író a Carol kislánya körül kialakuló elhelyezési perrel kívánja feltúrbózni az „egyszerű” szerelmi történetet. Carolt férje megpróbálja eltiltani gyermekétől, erkölcstelenné nyílváníttatja a nőt. Ha csak azzal van tisztában a néző, hogy az Egyesült Államokban sokhelyen még a hatvanas évek közepén is a busz hátuljába kellett ülniük az afro-amerikaiaknak, már kevésbé hökkenti meg a filmben ábrázolt igazságügyi nonszensz.
A Carolra a legtalálóbb talán az, hogy gyáva film. Nem vállal nagyot, se a szélsőségekbe, se a finomságokba nem mer belemenni, a viszony ábrázolásával letudja feladatát. Ha (ne tegyünk ilyet!) behelyttesítjük a főszereplőt egy középkorú férfival, a film már-már érdektelen. Szívesen néztük volna még a finom rezdüléseket, az együtt töltött idő, a közös élet ábrázolását. A közös gyerek nevelést. Talán meglettünk volna a romantikusan alázenélt derengőfényes szexjelenet nélkül is. De nincs baj. A pozitív végkifejlet miatt, még az is lehet, hogy a romantikus filmdrámák kedvelőinek tetszeni fog.

(Carol; rendezte: Todd Haynes; írta: Phyllis Nagy, Patricia Highsmith regényéből; főszereplők: Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Jake Lacy, Sarah Paulson, John Magaro; fényképezte: Edward Lachman; vágó: Affonso Gonçalves; látványtervező: Judy Becker; jelmeztervező: Sandy Powell; zeneszerző: Carter Burwell)

Szabó Márton István

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

Felegyenesedve, térdmagasságból

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (55)
  • Irodalom (703)
    • Irodalom & Co. (36)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (101)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (33)
  • Lapszámok (54)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (81)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

2022-05-21
Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

2022-05-20
Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

2022-05-18
LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

2022-05-15
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése