2022. május 20. péntek
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Forráspont

2021-01-20
itt: Irodalom
Kezdőlap Irodalom

Korsós Gergő

2000-ben született Szekszárdon. Az ELTE BTK germanisztika alapszakos hallgatója.

Bálvég D-dúrban

Dédapám játékára
lassúznak szellemek.
Nyárvégi parkettaropogás.
 
Nyálkás halkések pikkelye csillog,
májvéjt dúdol egy teáskanna,
nőre vadászik hímnemű fény.
 
Halkul a tánc, ásít valami,
fáradnak a nyírfaujjú gardedámok.
 
És mintha csak erre vártak volna,
szakadt frakkokkal szöknek
elsőbálos tüllszoknyák, brokátok.

*

Kinn a kertben
két bokor cseveg,
 
Fásodó Aloé szerint
Gyertyán kiváló sövény növény,
rágondol és felragyog
teste minden bimbaja.
 
De korholja nyomban Tűztövis,
Mohó vagy Aloé, hisz’ ott
van neked Júlia Borbolya!

*

Utolsó nóta, számvetés.
Ami eddig nem sikerült,
már nem is fog.
 
Hazakullognak
a mimóza éjlények.
 
Dédapám meg csendben
elpakol, rámkacsint,
és elalszik a hegedűtokban.

Óvoda
 
Ebédidő.

Dúdolva körbejár a dadus,
anyajegye földig ér,
öntözi a szuszogó húsokat.
 
Ingyom-bingyom
Tálibe
Tutálibe málibe
 
Csöngetnek.
 
Villásszemű idegen,
vörös nyákot hagy maga után.
 
És érte megy a dadus.
 
Becsomagolja,
megköszöni a vásárlást,
 
majd
bezár,
hazamegy,
 
és
a sötétben,
a sarokban állva,
 
csendben kivárja a holnapot.
 
A hatujjú
                               Salvador Dalí: Szimbolikus működésű szkatologikus tárgy (Gala cipője)
 
Ha langyos a tej
a magassarkúban,
és úszkálnak benn’
a szerelmes ebihalak,
 
melled mézbe mártsd,
s idd ki cipőd mihamarabb!
 
Egyél egy marék
kukacos humuszt,
dőlj hátra és várj,
várj míg megköt a gyerek!
 
Ezt mondta Taksony
a hitehagyott, ronda nőknek.
 
Taksony,
a legbölcsebb lény,
a hatujjú sámán.

Makáry Sebestyén: Főleg a Bálvég D-dúrban című versben, de a többiben is világok határán állunk. Mi az, ami behúz egyik világból a másikba, melyek azok a jelenségek, észrevételek, amelyekről azt érzed, meg kell írnod?
Korsós Gergő Szerintem a költészetben nincsenek határok, bármivel megtölthető, univerzumokat teremthetsz, életre keltheted a tárgyakat, minden lehetséges. A vers nem szab gátat semminek, ugyanúgy érdekel egy giliszta sorsa, mint egy űrlényé. Nem csak szomorú dolgokra gondolok, mindennek meg kell legyen a helye. Egyszer írtam egy marsi csujogatóst, rémes lett, de érted…
Kertai Csenger: Az előbb említett másik világ legtöbbször természetközeli, ami a versekben egy médiumon keresztül hozzáférhető (dédapa, dadus, sámán).  Mennyire szükséges a versben egy ilyen szereplő, mennyire csak egy külső szereplőn keresztül hozzáférhető ez a természeti világ?
K.G.: Szeretem a természetet, egy sárközi faluból jövök, közel Gemenchez. Jó sétálgatni a határban, nézegetni az őzeket, nyulakat, hallgatni a zizegő villanyoszlopokat.  A természet az egyik leginspiratívabb forrás, ha csak megnézed a természeti közeg adta szavainkat, néha úgy érzed, nem is kell kitalálnod mást, adja magát. Ilyen például a hallépcső szó, (Szendőfi Balázsnak a Hegyek-völgyek halai c. dokujából ismerem. Nagyon jó.)vagy a Fásodó aloé, ­- az ember nem tudja elképzelni, hogy létezik ilyen nevű virág -, vagy a Júlia borbolya. Sokat jegyzetelek, sok szóból nem lesz semmi, de vannak, amelyek kipörgik magukat, és valahogy összeáll. Nem tudom, mennyire szükséges a versekben egy külső szereplő, amikor írok, akkor nem nagyon gondolkozom ilyeneken. Illetve dédapám használata a versben tudatos volt, nem ismerhettem, de nagyon sokat jelent nekem. Híres cigányprímás volt.
K.CS.: A csend végig kíséri a verseket, állandóan érezteti a jelenlétét, körbeöleli a tárgyakat. Teremtő erejű ez a csönd?
K.G.:Érdekes, hogy említed, mert nagyon ritkán írok síri csendben. Legtöbbször bele kell kerülnöm egy hangulatba, amihez legjobban a zenén keresztül tudok eljutni. Ilyen most Jean Michel Jarre, akitől sok inspirációt merítettem ezekhez a versekhez is. De valóban fontos a csönd, tisztázza a dolgokat.
MS.: „Villásszemű idegen, vörös nyákot hagy maga után.” A versbeli érzékelés elüt az átlagostól.  Kitágítják az értelmezés keretét, vagy félrevezetik az ilyen „extrém” megszólalások? Esetleg ez a poétika a sztenderdnek csupán egy feltuningolt regisztere lenne? Például az Óvodában szereplő idegenről magamtól nem jöttem rá, hogy földönkívüli…
K.G.: Szeretem a sci-fit, emiatt a villásszemű idegen egészen adta magát. Amikor ezt írtam, az előbb említett Jean Michel Jarret hallgattam, többek közt az Oxygenet vagy az Ethnicolort.


Nem hiszem, hogy ez a poétikai sztenderdnek egy feltuningolt regisztere lenne, vagy bármi ilyesmi. Legfeljebb arról van szó, hogy egy ideig elengedem az olvasó kezét, de azért örülök, ha a végén, végső esetben pár olvasás után visszatalál. Ellenben mindig lesznek olyanok, akik sosem jönnek rá, hogy jelen esetben például egy űrlényről van szó. Talán jól is van ez így.
K.CS.: „Melled mézbe mártsd, langyos a tej a magassarkúban, vörös nyákot hagy”: az erős vizuális képek a szemen keresztül a képzeletet ingerlik. Mi az a látásmód, amit el kell sajátítani, hogy valamit – a sámán száján – üzenni tudjunk:
K.G.: A hatujjú egy Dali képen alapszik: Szimbolikus működésű szkatologikus tárgy (Gala cipője). A képből indultam ki, amit persze tovább vittem valami felé. A cipőben a fehér lötty lehet tej vagy sperma, bármi…, ott van egy kis fanszőrzet is. Persze, fontos, hogy a szöveg magában is jól érezze magát, hassanak egymásra a képpel. De mutatom a képet, ami a kiindulópontja a versnek.

M.S.: A poétikád az értelmi követhetőséget meglazítják, bizonytalanná teszik. Nem kell-e hatujjú sámánná válni, ahhoz, hogy megértsük a verset? Mit tudnál a szöveged építkezési logikájáról mondani?
K.G.: Azt, hogy kell-e hatujjú sámánná válni, nem tudom. Nincs abszolút érvényességű megszólalásmód, van, aki érti a verset, van, aki nem, függ a személyes beállítottságtól is. Biztos király, hogy ha valaki hatujjú sámán, de nem feltétlenül szükséges a versíráshoz, befogadáshoz. Gyakran megvan a fejemben a koncepció, az A-ból B-be való utat viszont szabadon hagyom a tervezéskor. Azon nem gondolkozom. Vagy elgondolok valamit, de úgyis más lesz belőle.
M.S.: Mik a terveid a jövőre nézve?
K.G.: Meg szeretném tanulni a verstant, szerintem még a 21. században is szükséges ez, hogy minden lehetőséget ki tudjunk aknázni. Szeretnék írni, mondanám, hogy kötet stb., de majd jön minden a maga idejében. Egyelőre élvezem a pályakezdők rózsaszín ködét.

MegosztásTweetMegosztás
Next Post
Szabó Csanád: Nádasban önmagát

Szabó Csanád: Nádasban önmagát

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (55)
  • Irodalom (703)
    • Irodalom & Co. (36)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (100)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (33)
  • Lapszámok (54)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (81)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

2022-05-20
Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

2022-05-18
LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

2022-05-15
Förköli Gábor: Létturista (kabai lóránt Moaré [versek és fotók, 2018–2020] című kötetéről)

Förköli Gábor: Létturista (kabai lóránt Moaré [versek és fotók, 2018–2020] című kötetéről)

2022-05-15
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése