2021. március 3. szerda
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Hangfolyam

2014-12-22
itt: Zene
Kezdőlap Zene

Lubomyr Melnyk és a Continuous Music

 

Tokai Tamásnak

Ha a zenei kontextusban is értelmezhető „flow-élményre” gondolunk, valamelyest közelebb juthatunk – fogalmilag legalábbis – ahhoz a kifejezetten kontemplatív, ezzel együtt rendkívül intenzív folyamathoz, amely az ukrán származású Lubomyr Melnyk kompozícióiban is újabb és újabb hullámokat vet. A sajátos ujjmozgással játszott zongoradarabok az ún. Continuous Music szellemében születtek: vagyis megszakítás nélküli, akár másodpercenként húsz leütéses gyorsasággal létrejövő hangfolyamot hoznak létre, ami a szerző szerint csakis maximális koncentrációval, ugyanakkor minimális kontrollal érhető el. Az általa kialakított (és a kung-fu tanulási metódusaihoz hasonlított) technika tehát testi összpontosításra alapszik, de a megemelt lélekjelenlétet sem nélkülözheti.

lbomyr melnykA zeneszerzés spirituális hátteréről sok mindent megtudhatunk például a klasszikus művek alkotási körülményeit vizsgálva vagy hangokon túli szféráit kutatva, mégis merőben más mondjuk egy Melnyk-féle, elsősorban nem nyugati muzikalitás, amely nem az individuum gondolatiságát és érzelemvilágát, hanem – Balassa Péter szavaival élve – az individuum kimondhatatlanságát szervezi a zenei időbe. Méghozzá oly módon, hogy közben hírt ad egy láthatatlan és felfoghatatlan, viszont érzékileg nagyon is megragadható metafizikai dimenzióról, melynek áramló természete és jelenségvilága a zene alapszerkezetét is áthatja.

Ez a tiszta energia lesz a formai szempontból elsőre talán egysíkúnak tűnő, végtelenített futamok forrása, ami nem pusztán „mozdulatlan mozgatóként” működik; mintha maga is együtt lüktetne az általa mozgásba hozott, vele lélegző és benne elvegyülő emberi szervezettel. A Continuous Music organikus hangzása is ebben az állandó burjánzásban lévő, életadó erőben gyökerezik (ld. a Voice of Trees-ciklust), ezért mindenekelőtt nem az európai zenei hagyományból eredeztethető. Pontosabban nem vezethető le a felépítése egy korszak/irányzat vagy iskola eszköztárának és stíluselemeinek használatmódjából sem. Hiszen jelen esetben a zongora alapvetően nem kottázható formulákat szólaltat meg: nincs nyoma a tételekre osztott struktúrának, a kíséretre és szólóra szétválasztott szólamvezetésnek, nincs különösebben kötött ritmusképlet, nincsenek követendő tempóbeli, előadási utasítások – és ami döntő különbség a zenetörténet legtöbb darabjához képest: nincs felvezetés, tetőpont, zárlat és egyéb dramatizált vagy kimódolt szekvencia. Csak a hangzó folyammal való öntudatlan sodródás, az időben való feloldódás a lényeges.

Hogy milyen nyelvileg megragadható konnotációi, fogalmi felhangjai lehetnek egy anyagában ennyire megfoghatatlan jelenségnek, kérdéses marad; azzal együtt, hogy a Lubomyr Melnyk-lemezek megidéznek számos olyan kulturális képződményt vagy metafizikai tradíciót, amelyek értelmezői hátteret adhatnak a zenéjének. A Tolkien-féle legendás regényvilágra utaló Song of Galadriel vagy a keresztény tematikájú The Seven Last Words of Christ albumok esetleg kirajzolhatnak egy olyan metaforikus mintázatot, melynek segítségével legalább szimbolikus szinten le tudjuk képezni a kompozíciókat, anélkül természetesen, hogy kisajátítanánk az adott hangokat, és alárendelnénk őket egy képzeletbeli vagy egy mindenkorinak hitt metatörténetnek. Jól illusztrálja ezt a szerző képzőművészeti vonzódása, ami éppen a verbalizálhatatlan és ideológiamentes megközelítésmódról tanúskodik. A Corollaries-ciklus kifejezetten erről a vizualitáshoz sokkal jobban kötődő világérzékelésről szól, melynek egyik vetülete a kapcsolódó turné során egy Gregory Euclide nevű festő segítségével vált láthatóvá.

Ez a keleti tusművészet alkotásaihoz hasonlítható „föléfestés” hűen reprezentálja Lubomyr Melnyk zongorajátékának mibenlétét és azt a befogadói állapotot, melyben a hallgató képes lehet a teljes átlényegülésre. „Egy régi történet szerint Vu Tao-ce a híres festő, nem halt meg. Egyszer egy olyan csodálatos tájképet festett, hogy maga a császár is elámulva szemlélte a valósággal életre kelt vidéket. Vao Tao-ce pedig öregkorában fogta magát és belépett a képbe, elindult a hegyi ösvényen, majd nyoma veszett a távolban. Többé senki sem látta.”

 Papp Máté

Felhasznált irodalom:
Balassa Péterrel Orsós Jakab beszélgetett, http://www.c3.hu/~tillmann/konyvek/ezredvegi/balassa.html
Kenéz László: Eltűnt mesterek, http://www.kulturpart.hu/zene/9008/eltunt_mesterek

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

Füstjelek

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (101)
  • Egyéb (14)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (48)
  • Irodalom (598)
    • Irodalom & Co. (17)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (86)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (20)
  • Lapszámok (41)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (77)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Rádai Márk: Kötelezők röviden

Rádai Márk: Kötelezők röviden

2021-03-01
Fehér Enikő: Fekete Izsák leköltözik vidékre

Fehér Enikő: Fekete Izsák leköltözik vidékre

2021-02-23
Forrásponton

Forráspont

2021-02-21
Füstjelek

Füstjelek

2021-02-20
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése