2022. július 6. szerda
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Megalkuvás helyetti változások

2019-12-30
itt: Film
Kezdőlap Film

avagy A két pápa Hollywoodba megy

Bergoglio bíborostársaihoz hasonlóan II. János Pál pápa halála miatt érkezik a Vatikánba. A választáson, amelyen Ratzinger bíborost választja meg a konklávé, Bergoglio is feltűnően sok szavazatot kap. Tizenkét évvel később az argentin bíboros lemondása ügyében tér vissza Olaszországba, az ellentétes elveket valló Benedek pápa azonban nem akarja elengedni – más tervei vannak a számára.

Fernando Meirellesa Oscar-jelölt argentin filmrendező (Isten városa), Anthony McCarten új-zélandi Oscar-díjas író (A mindenség elmélete, A legsötétebb óra) drámáját dolgozta vászonra. Az alkotás első blikkre vallástörténeti-teológiai bulvárfilmnek tűnhet – de nem az: a világklasszis alkotópáros a változásról készített filmet.

A film nyitánya valóban egy Diana-típusú bulvár-történeti munkára hajaz. Különböző archív felvételeket látunk angol, francia, német nyelvű televíziós adásokból, amelyek II. János Pál halálára reflektálnak – az alkotók ezeket a felvételeket keverik a közönség számára eddig sosem látott választási dogmákat bemutató játékfilmes képekkel. A bravúr ezen a ponton kezdődik: a rövidre vágott közelik, a képregényszerűen sokszínű beállítások, a vígjáték-nyitány hagyománnyal ellentétben (ahol a zenére vágott szekvencia a film elején többnyire, a kötelező kreditek felvillantásával karöltve, csupán a várost, a környezetet, a karakterek hétköznapi életét hivatott bemutatni) ez esetben konkrétan a dogmatikus hagyomány mechanikus gépezetének kritikája, szatírája – látjuk ahogyan a bíborosok az aranyos díszletek között, szentesített mozdulatokkal kampányolnak, manipulálnak, pártoskodnak.

A film az angol mellett főként spanyol, helyenként pedig olasz, illetve latin nyelvű szekvenciákkal dolgozik – Sorrentino Az ifjú pápájához hasonlóan hitelesen avat be minket a Vatikán többnyelvű világába. A fő cselekményszálhoz a pápaválasztást és az azt követő argentin, illetve olasz egyházi mindennapokat bemutató jelenetek után érünk el: a két szélsőségesen különböző vallási vezető/politikus/gondolkodó pápa a nyári rezidencián feszül egymásnak.

_PMP6901.ARW

Alkotói szempontból a cselekmény főszálának kiemelése finoman szólva is problematikus: már a jelenlegi történelmi távlatból is félő, hogy a közösségi emlékezet a német pápára csak mint az egykori Hitlerjugend tag, radikálisan fejlődésellenes vezetőre emlékezik – a karaktert a prekoncepciók miatt az első pillanattól kezdve nehezen zárja szívébe a közönség.

A filmnek azonban mindkét pápa a hőse; állítása: Benedek nélkül Ferenc sem az ma, aki. A hosszú beszélgetések szinte kivétel nélkül fenntartják a figyelmet. Két értelmiségi gondolkodót látunk, akiknek álláspontjai a film során más-más nézőpontokból, de ugyanúgy érthetővé válnak. Mindezt a rengeteg humorral átitatott dialógus, és az egyben tartott jelenetekben brillírozó színészóriások játéka biztosítja. Hopkins introvertáltságában is szerethető intellektussá varázsolja Benedek alakját, Pryce-ból pedig sugárzik Ferenc jól ismert, bölcs-nyugalmat árasztó karizmája.

A két pápa beszélgetései a változásról, a változás szükségességéről, az értékmentés mibenlétéről szólnak egy baráti, közös vitanyelven, amelyben az egymásra nyitottság látszólag alapvető mégis újra és újra megkérdőjelezendő tényező.

„Irtottad a szocialista irodalmat, elhatárolódtál a melegektől, mi történt?” – kérdezi Benedek. „Megváltoztam” – mondja Ferenc. „Megalkudtál.” – mondja Benedek. Ez a gondolat a mű központi kérdése: honnan ismerjük fel, hogy a változás jótékony egy olyan korban, amely rengeteg történelmi példát sorakoztat fel a változás kárhozatba taszító hatásmechanizmusai mellett?

A szociológiai(-teológiai) kérdésfelvetést a film készítői egy mesterien elkészített lélektani dramedybe csomagolják. A már említett pörgős montázsszekvenciákkal időről-időre machináló vágás tempót ad a természeténél fogva lassan csordogáló kamaradrámának. A színház „akkor-ott” igazságát pedig a kiemelkedő operatőri munka emeli át (meglepő sikerrel!) a mozgóképre: César Charlone egyben tartott képei dramatizálják a cselekményt. A hasznos ráközelítések, kinyitások, átélesítések dramaturgiai csúcspontokon, észrevétlen könnyedséggel történnek meg. A tévéfilmes gyorsasággal készült produkcióban tehát Charlone és Fernando Stutz vágó munkáját vizsgálva megállapíthatjuk, hogy valódi összművészeti alkotással van dolgunk.

A jövő filmgyártásának makettje ez a technológiát, kreativitást, gondolatot összedolgozó kosztümös film, ami még csak nem is egy kisebb fejlődő ország éves GDP-jéből készült. Az alkotás tehát minden ízében a szükséges változásról szól, arról, hogy minden mozgásban van, és azé a jövő, aki felismeri azt, amerre a világ halad. A történet ezúttal happyend: Benedek képes megváltozni, annyiban, hogy átengedi az egyházat a változásnak, Ferencnek.

A két pápa nem is a történelmi hitelesség szempontjából vizsgálandó (hogyan lehetne történelmileg hiteles egy film, ami két történelmi személy egymáshoz intézett magánbeszélgetéseiről szól?), hanem ahogyan a Ferenc-jelenséget értelmezi. A film Ference pedig hibázó, változásra képes vezető, olyan ember, aki révbe ér: előítéleteitől, hibáitól megválva válik szabaddá. Végtére is kimondhatjuk, hogy a film összes technikai hiányossága, sokszor újra lelassuló, már-már didaktikusságba hajló párbeszédei ellenére is előremutató, érzékenyítő munka – s mint ilyen, nagy szolgálatot végez ez ínséges időkben.

(A két pápa; rendezte: Fernando Meirelles; írta: Anthony McCarten; főszereplők: Anthony Hopkins, Jonathan Pryce, Juan Minujín, Luis Gnecco, Cristina Banegas, María Ucedo; fényképezte: César Charlone; vágó: Fernando Stutz; látványtervező: Mark Tildesley; jelmeztervező: Luca Canfora, Beatriz De Benedetto; zeneszerző: Bryce Dessner)

Szabó Márton István

MegosztásTweetMegosztás
Next Post
Bolygó együttállás

Bolygó együttállás

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (57)
  • Irodalom (715)
    • Irodalom & Co. (37)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (103)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (35)
  • Lapszámok (55)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Tanulmány (1)
    • Tanulmány (1)
  • Zene (83)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Tanulmány
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Pillanat, fekvő kutyával – André András verse

Pillanat, fekvő kutyával – André András verse

2022-07-04
Amerika – Paul Bowles verse (Kakuk Tamás fordításában)

Amerika – Paul Bowles verse (Kakuk Tamás fordításában)

2022-07-04
Egy tökéletes nap – Belényesi Pál novellája

Egy tökéletes nap – Belényesi Pál novellája

2022-07-02
Füstjelek / Leonard Cohen: Az új lépés – Balett-dráma egy felvonásban (részlet)

Füstjelek / Leonard Cohen: Az új lépés – Balett-dráma egy felvonásban (részlet)

2022-07-01
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése