A magyar dzsessz-élet meghatározó formációja, a Szőke Szabolcs Trio lépett fel hétfőn a Jászai Mari Színházban.
Páratlan élménnyel gazdagodhattak a tatabányai zenerajongók a Jászai Mari Színházban rendezett Próbaterem sorozatnak köszönhetően. Szőke Szabolcs és zenekara izgalmas produkciója révén pedig azt is megtudhattuk, mi fán terem a gadulka, valamint az array mbira nevezetű hangszer.
A Jászai Mari Színház és az Új Forrás Kiadó múlt hónapban indult közös rendezvénysorozata március 26-án második állomásához érkezett. A Próbaterem fantázianevet viselő estek célja, hogy olyan értékes zenei és színházi produkciókat mutassanak be a tatabányai közönségnek, amelyek egyébként megmaradnának egy szűkebb befogadói kör privát élvezetének. Nincs ez másként a Szőke Szabolcs Trio, a sorozat e havi vendégének esetében sem: a dzsessz-berkekben rendkívüli tiszteletnek és nemzetközi megbecsülésnek örvendő formáció most először lépett fel Tatabányán. Szőke Szabolcs szólista karrierje a Kolinda együttessel kezdődött, majd 1981-ben megalapította a Makám együttest a tatabányai származású Krulik Zoltánnal. Számos nemzetközi szakmai elismerés után több ismert dzsessz-zenésszel együtt 1994-ben hozta létre a Tin-Tin Quartettet, amely megalakulása évében hatalmas sikert aratott a budapesti World Music Festivalon. A nálunk fellépő zenekar tagjai e korábbi formációk valamelyikének köszönhetően kerültek kapcsolatba egymással: a tavaly alakult Trio egyik első fellépésének lehettünk fültanúi a színház kamaratermében. A kortárs zenét és a dzsesszt egzotikus népi hangszerekkel vegyítő együttes vezetőjét, Szőke Szabolcsot az előadás előtt Jász Attila, az Új Forrás főszerkesztője faggatta a zenekar különleges hangzásvilágának eredetéről.
“Gyerekkoromban hegedűn kezdtem játszani, majd megtanultam brácsázni, de érdeklődésem hamar a keleti hangszerek felé fordult. Zenekaraimban mindig arra törekedtem, hogy ezeknek a furcsa hangszereknek a sajátosságait kihasználva egyfajta szintézist teremtsünk kortárs és tradicionális zene között. A mostani formációban gadulkán, egy ázsiai eredetű hagyományos bolgár népi hangszeren és egy array mbira nevű afrikai származású zeneszerszámon játszom. A gadulka egy háromhúros vonós hangszer, amelynek különlegessége, hogy tíz darab úgynevezett együttrezgő húr is tartozik hozzá, amelyek arra szolgálnak, hogy rezonanciájukkal gazdagítsák a fő húrok hangját. Az array mbira pedig a „továbbfejlesztett” változata egy afrikai törzsi eszköznek, amelyet mostanában egyre több világzenei produkcióban szólaltatnak meg, köszönhetően egyedülálló hangzásvilágának” – meséli Szőke Szabolcs.
Jász Attila a zenekar másik két tagját, Juhász Gábor gitárost és Váczi Dániel szaxofonost is bemutatta a publikumnak. Egy szerencsés véletlennek köszönhetően pedig egy trombitással is kiegészült a háromtagú formáció: az olasz David Boato csak néhány hétig tartózkodik Magyarországon, ez idő alatt azonban igyekszik minél többet együtt muzsikálni magyar barátaival. Az így összeállt együttes egyedülálló élményben részesítette a színház közönségét: a másfélórás előadáson új dalok mellett a Tin-Tin Quartett szerzeményei, valamint József Attila-, Jónás Tamás- és Bruno Schulz-szövegek inspirálta improvizatív alkotások is elhangzottak.
A Próbaterem sorozat második estje az ígéreteknek megfelelően egy nálunk eddig kevésbé ismert, de hihetetlenül izgalmas műfaj megismerését tette lehetővé. Jövő hónapban Hobo József Attila-estje következik, a májusi alkalomra pedig ismét egy zenei különlegességgel készülnek a szervezők.
Discussion about this post