2021. április 18. vasárnap
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Plakátmagány – sorozatban

2020-03-28
itt: Irodalom, Képzőművészet
Kezdőlap Irodalom

Magyarországi írók erdélyi turnéiról

A felület nagyon fontos dolog. Azon át tükröződik a mélység. A lényeg. A felület nem felületességet jelent, nem a felületen való kényelmes araszolgatást, hanem a legelső benyomást. És ez nagyon fontos, döntő dolog. A tudatosság, a tudatosítás előtt eldől minden. Egy jó plakát megfog, beránt egészen a rendezvény közepébe. Nem szabadulsz, ott akarsz lenni, bár még azt se tudod, miért. A felület, innentől nevezzük plakátnak, a rendezvény lelkének tükre. Ha a tükör mást mutat, nem hiszünk neki többet. Persze óvatosnak is kell lennünk, a tükrözés mindig trükközés is. Kedvet kell csinálnia, fel kell hívnia a figyelmet. A szépírók erdélyi turnéjának plakátjai jellegzetes karakterükkel eleget tettek ennek a kívánalomnak. (Mindhárom plakátkészítő részéről.) Emlékszem a saját plakátomra, azonnal irigyelni kezdtek barátaim. És a barátok kedves és őszinte irigykedése mindig mérvadó visszacsatolás, hogy akkor ez valami tényleg jó dolog lehet. És erre már a plakátból, a visszatükröz(őd)ésből rájössz. Én legalábbis, pedig tudtam, annyi más lehetőség lenne fellépni. Mégis.

Sajátos specialitást egy székely indián személye biztosít, nevezzük most Medvéket Ölelőnek, bár ezt a nevet éppen ezen a közös turnén kapta. Tudta, hogyha a fiaimat is vihetem, biztosabb az igen kimondása a turnéra. Tudta, hogy nem csak a rendezvények egót birizgáló hatása fontos, hanem az igazi jelenlét, az ott lét, amelynek elengedhetetlen része az udvarhelyi könyvtáros-fotós Szabó Karcsi, a Gondűző étterem, mint helyszín, kedves vendéglátásával és kitűnő ételeivel, az egykori G Kafé, az oroszhegyi pálinkafőző mester, Ambrus Levi kóstoltatása a közel 30 féle pálinkájából, kávézás Kányádi Sándornál, váratlan landolás Bodor Ádám marosvásárhelyi erkélyére, Leonárdó meglátogatása a medvevisszavadító „központban,” a Szivárvány büfé Homoródfürdőn és természetesen a felejthetetlen medvelesek, vadakkal vagy csak csendben ülve pár órát a hajnali vagy alkonyati erdei tájkép részlete előtt.

Volt szerencsém végignézni hogyan alakult, változott át a plakátok arculata sorozattá, az egyes, egyedi estek hogyan formálódtak sorozattá. Nem máról holnapra, nem varázsütésszerűen, hanem szervesen, hónapról hónapra, tíz éven keresztül. Amilyen a Főszervező hozzáállása volt a dolgokhoz: távolbalátó. Ahogy az egy komoly, székely szamurájhoz vagy indiánhoz illik. Időbe telt tehát, amíg finomodtak és alakultak a dolgok, az elképzelések Főszervezőnkben, de ne feledkezzünk meg a (megvalósítási) lehetőségekről sem. (Köszönhetően a Szépírók Társaságának, a Gondűző tulajdonosainak, a csíkszeredai könyvtár fiatal igazgatójának és mindenekelőtt Guszti vadőrnek!) És a Főszervező széles spektrumú, jó szerzőket felvonultató kedvének. (Ha medvének nem is minden alkalommal örülhettünk.)

Kiemelhetnék néhány plakátot, neveket, néhány emlékezetesebben sikerült estet, vagy éppen a kudarcot, balesetet, vagy bármi mást (pl. hogy páran már semmiképpen nem lehetnek itt a plakátdedikáláson), de nem teszem. Nem lenne igazságos, csak anekdotázni tudnék, arról, amit én tudok. Amit megéltem, hallottam. Hallgatok inkább, erről. A plakátokról pedig csak annyit tudnék még mondani, amit Rilke mondott a művészetről, hogy az nem cél, hanem út. A plakát a megjelenítődés útja, akár nyomtatott, akár digitális formában. A plakáttervezők (Bárány Bence, Gábor Tamás Indiana, Részegh Botond) mint a megvalósulás felületének megteremtői a Főszervező szándékainak megnyilvánulásai is egyben. Egyszerűbben, ha a plakát elkészült, az estnek, a turnénak is illik megtörténnie. Ennyit a felszín dicséretéről, a lényeg, az élmény úgyis elmondhatatlan. Pontosabban, nehezen elmondható. Ha néha próbálkozunk is vele…

A személyes élményeim megosztása helyett (versben vagy prózában) hadd idézzek fel egy remélhetőleg kollektív emléket, gyerekkorunk hősétől, a napokban eltávozott Csukás Istvántól. A Kemény kalap és krumpliorrból a kedvenc szereplőmet, Lópici Gáspárt, aki dadogva irányította akkori közvéleményünket plakátragasztás közben. Valószínűleg miatta, mindig is titkolt, rejtett vágyam volt a plakátragasztás. Tizenkilenc éves koromban a legjobb barátom nem a vegyipari egyetemről volt, hanem a városi plakátragasztó fiú személyében. Aztán pár év múlva nekem is összejött a dolog, rövid ideig éjszakai plakátragasztó lehettem Budapesten. Sokat áztam és fáztam plakátmagányban, megtapasztaltam kedvenc verssor(s)omat. Örök élmény lesz, amikor majd a személyes vetítőmben lepörgetem a saját filmemet. Ahogy az erdélyi utazások, turnék is benne lesznek, Medvéket Ölelő Testvéremmel és alkalmi társainkkal, és az erdélyi helyszínekkel. Mivel a plakátok már a helyükön vannak, a falakon, így plakátragasztás helyett csak dedikálásra invitálhatom itt lévő TurnéTársaimat, hogy hitelesítsék nevükkel a kiállított műveket. (Nyitott Műhely, Bp. 2020.02.28.)

Uff! Én beszéltem.

Csendes Toll

MegosztásTweetMegosztás
Next Post
„A zene maga tudatmódosító szer”

„A zene maga tudatmódosító szer”

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (102)
  • Egyéb (14)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (48)
  • Irodalom (615)
    • Irodalom & Co. (21)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (86)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (23)
  • Lapszámok (43)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (78)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Töredékek egy ismeretlen szerzőtől

Töredékek egy ismeretlen szerzőtől

2021-04-14
2020/6

2020/6

2021-04-12
Kosztolánczy Tibor: A kritikus és portréíró Schöpflin Aladár

Kosztolánczy Tibor: A kritikus és portréíró Schöpflin Aladár

2021-04-12
Megjelent az Új Forrás áprilisi száma

Megjelent az Új Forrás áprilisi száma

2021-04-09
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése