Este a Gyimesben jártam címmel adott műsort a múlt héten a Muzsikás együttes két tagja a Jászai Mari Színházban. A színház és az Új Forrás közös szervezésében futó Próbaterem sorozat évadbeli első előadása – címéhez méltón – néhány órára az Erdély keleti határán fekvő hegyvidékre, Gyimesbe repítette a közönséget. Sipos Mihály hegedűfutamait Hamar Dániel kísérte egy tradicionális hangszer, az ütőgardon segítségével. A külalakjában csellóra emlékeztető hangszert ütővel kell megszólaltatni, amelynek feladata, hogy ritmust és erőt adjon a prímás hegedűjátékának.
A zenészek Jász Attila kérdésére elmondták, hogy a gyimesi dalokat mindig két muzsikus játssza, és elválaszthatatlanul hozzátartoznak a környék egyedülálló táncai. A nemrég a New York-i Carnegie Hallban fellépett együttes tagjai ezekből a varázslatos dallamokból adtak ízelítőt a tatabányai hallgatóságnak: megismerkedhettünk többek között a gyimesi verbunkossal, a „keservessel” és a „kerekessel”, ráadásként pedig a zenészek közös „csujogatásra” is felhívtak bennünket. A csujogatók, vagyis a lakodalmakban a zene ütemére bekiabált néhány soros gúnyversek Gyimesben is igen nagy népszerűségnek örvendenek, ezek közül most egy szalonképesebb darabot tanított nekünk Hamar Dániel és Sipos Mihály: „Járd ki lábam, járd ki most! / nem parancsol senki most! / Jobbik lábam, jól vigyázz! / mert a balog meggyaláz!”
(Megjelent a 24ÓRA november 3-i számában)
Rövid emlékeztető az est anyagából képpel, hanggal itt megtekinthető:
Discussion about this post