2022. május 20. péntek
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Rokokó, testnedvek, lírátlanság

2019-04-11
itt: Film
Kezdőlap Film

Anna királynő beteges, befolyásolható uralkodó. Hogy ne kelljen tragikus családi életére gondolnia, csupán az élvezeteknek él. Angliát tulajdonképpen szeretője Sarah és a köreihez tartozó politikusok irányítják. Homokszem akkor kerül a gépezetbe, amikor Abigail képében új udvaronc, új szerető érkezik a palotába. A szerelmi háromszög örökre megváltoztatja a királyi udvar életét.

A harmadik angol nyelvű filmjét jegyző görög rendező, Yorgos Lanthimos, filmkészítő generációjának egyértelműen meghatározó alakja. A rovatban első ízben A homár című filmjéről, egy évvel ezelőtt pedig az Egy szent szarvas meggyilkolása című munkájának kapcsán eddigi munkásságáról is írtunk. Akkor ezzel a záróhanggal: „reméljük pályája folytatásában szépíteni fog.” A folytatás pedig egy történelmi film formájában érkezett meg, amely a rendező első olyan munkája, melynek forgatókönyvén sem ő, sem korábbi állandó alkotótársa Efthymis Filippou nem dolgozott.

Közelebbről megvizsgálva az A kedvencet nevezhetnénk ál-történelmi vagy fél-történelmi filmnek is. Anna királynő valóban élt és uralkodott Angliában, valóban megszült és elveszített 17 gyermeket, valóban állandóan beteg volt és uralkodása alatt többek között valóban Sarah és Abigail irányították. A két szerelem és a két „szerető” közötti konfliktus azonban a történészek számára sem tisztázott – mai napig az angol királyi család legendáriumát erősíti. A film apropója tehát egy eposszá duzzasztott pletyka, melynek kifejtésével nem világos, hogy az alkotók a rokokó, mint korszellem bemutatásán túl, mit szerettek volna még elmesélni.

A rokokó a pazarlás, a sosem látott túlzások, a végletek metaforája az európai kultúrtörténetben. Lanthimos groteszk, szintén sokszor a végletekben beszélő filmnyelve összecseng tehát a korral, világos milliőválasztás meleg-perem-nő-filmjének, saját Suttogások és sikolyokjánakelkészítéséhez. Az ezt megelőző Szentszavras-film érzelemmentes világának az ellentétét kreálja meg a rendező: hatalmas gesztusok között vezeti szereplőit csillogó-tarka, cukor és bélsár-szagú díszleteiben. Filmjében ezúttal nem a szexuális aberráció, a társadalom hideg kegyetlensége vagy a közösségben való létezés érzelemmentessége a felkavaró. Ezúttal a testnedvekkel átitatott nyers erőszak van terítéken.

Mindehhez Lanthimos szokatlanul jelentős szerepet oszt a fényképezésre. Robbie Ryan operatőr természetes, napfénnyel, gyertyalánggal, kandallótűzzel világított képei – miközben színeikben ragaszkodnak a konzervatív történelmi-film-ábrázoláshoz – kompozíciós és mozgásvilágukban idegenítik el a filmet a nézőktől: a nagylátószögű objektívekkel fényképezett képek a zenei videoklipek groteszk világába repítik a befogadót, miközben grandiózus beállításokban fogják át a hatalmas túldíszített tereket – mindent megmutatnak.

A túlzó színészi játékot és fényképezést a szimbolizmus felfokozása teszi teljessé. A rendezőre az eddigiekben is jellemző szimbólumokat használó történetvezetés ebben a filmben csúcsra jár: a politikusok kacsákat, a királyné homárokat verseny-futtat a palotában; a kor tánckultúráját néhány eltúlzott mozdulat máris nevetségessé teszi; az uralkodó cukorbetegségben, köszvényben szenved, mégis állandóan fulladásig eszi magát édességgel. Az állatok versenyeztetésében a rangbéli egyenlőtlenségeket, a komikus táncjelenetben a korábbi korok művészetének meghaladhatatlanságát, az étkezési zavarban az önsorsrontást – minden szimbólumban az észbontó végletek romboló hatását kívánja ábrázolni a rendező.

Habár a szimbólumok, az apró részletek összekapcsolódnak a vásznon, az abszurd mozaikdarabok mégsem adnak ki drámai egészet. A királynő, és a vele függelemben együtt bukó és emelkedő nők tragédiája csak részben bontakozik ki az alkotásból. A minden téren ripacs megnyilvánulások között elvesznek az őszinte pillanatok. A homoszexualitással és annak korabeli megítélésével szinte semmit sem kezdenek az alkotók. Érzékeny, őrületmentes jelenetek hiányában csupán olyan klisés toposzokat puffogtatnak, mint hogy a férfiaknak kiszolgáltatott nők (kvázi-prostituáltak) élete egyenes út a leszbikussághoz (vagy legalábbis annak megéléséhez). A királynő nőkkel folytatott szexuális élete a legtöbb jelenetben ugyanolyan túlzó, kétségbeesett szokáshalmaznak tűnik, mint a többi szenvedélye – a sportlövész-hatalomfüggő Sarah esetében szintén.

Abigail a legösszetettebb karakter hármójuk közül. Amikor „elesettként” a palotába érkezik, azon kívül, hogy undorodik a durva férfiaktól, nem sokat tudunk meg róla. Később kiderül, hogy megerőszakolták, szexuális viszonyra kényszerítették. A lány a szemünk előtt válik áldozatból zsarnokká. A segítő szándék, az önfeledt szeretetre való képesség többször is megmutatkozik Abigail cselekedeteiben: a királynőnek gyógyfüvet gyűjt, fájdalmán testben és lélekben is szívből segít; egy ponton udvarlójával kacéran birkózik a parkban. Az előmenetelben ezek a történések segítik, hiszen előkelő feleség lesz és udvarhölgy. Az emberi érzelmek, kapcsolatok összetettségét jócskán leegyszerűsítő rendező perspektívájából nézve ezek a jelenetek, a film végéről visszatekintve akár a „sérült” lány manipulatív mesterkedésének is lehetnek az eszközei – ha ez így van, akkor Abigailnek sincsenek őszinte pillanatai a film során, kivéve a szokatlanul hosszú, túlmagyarázó záróképet, amelyben rádöbben, hogy a királynővel való viszonyából nincs kiút.

A szerelmi háromszögben, ami egy királynő körül alakul ki minden és mindenki gyanús. Tehát a végtelen mennyiségű túlzás miatt nem tudhatjuk mi valódi s mi nem – a filmes eszközök összességében kikönnyítik a hús-vér drámát. A túlgesztikuláló történetben elveszni látszik a líra, amely az olyan jelenetekben, mint amilyen Anna és Sarah falon keresztül folytatott veszekedése, ahol elhangzik a „Bárcsak úgy szeretnél, mint ő.”–„Nem fogok hazudni, mert ez a szerelem!” párbeszéd mégiscsak megcsillan.

Az A kedvenc tehát nem egy életrajzi film, nem történelmi dráma, nem gender-film. Se komoly, se komolytalan megfejtéseket nem ajánl a titkos szerelem, a hatalom, a függés és a szenvedély megélésének kérdésköreiben. Lanthimos végletekben mozgó eszközskáláján megszólaló mondanivalója csupán annyi, hogy a szerelmi háromszögek bizony bonyolultak. Formájában, részleteiben, alakításaiban izgalmas filmje ez az alkotóknak – folytatása a görög rendező életművének. A Szentszarvasból hiányolt katarzis azonban ezúttal is elmarad. Rendezőnk következő munkájában visszatér az íráshoz és a western műfajába tesz kirándulást. Kíváncsian várjuk az eredményt.

(A kedvenc; rendezte: Yorgos Lanthimos; írta: Deborah Davis és Tony McNamara; főszereplők: Olivia Colman , Rachel Weisz, Emma Stone, Paul Swaine, Jennifer White; fényképezte: Robbie Ryan; vágó: Yorgos Mavropsaridis ; látványtervező: Fiona Crombie; jelmeztervező: Sandy Powell; zeneszerző: Komeil S. Hosseini)

Szabó Márton István

Megosztás28TweetMegosztás
Next Post

a fiú tőle

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (55)
  • Irodalom (703)
    • Irodalom & Co. (36)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (100)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (33)
  • Lapszámok (54)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (81)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

2022-05-20
Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

2022-05-18
LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

2022-05-15
Förköli Gábor: Létturista (kabai lóránt Moaré [versek és fotók, 2018–2020] című kötetéről)

Förköli Gábor: Létturista (kabai lóránt Moaré [versek és fotók, 2018–2020] című kötetéről)

2022-05-15
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése