2022. május 27. péntek
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Sárga villamos

2013-01-28
itt: Zene
Kezdőlap Zene

Krulik Zoltán dalköltészete a Makám együttes több évtizedes fennállása során, illetve a zenekar tizenkét esztendeje tartó vokális korszaka alatt bontakozott ki. Az 1999-es, népzenei feldolgozásokra épülő Skanzen című anyag után szerzői albumok és műsorok követték egymást, melyek már – egy-két megzenésített verstől eltekintve – saját dalokból álltak össze. A szerzemények alapvetően az archaikus kultúrából merítkeztek, mind a kompozíciókat, mind pedig a szövegeket tekintve. A népies motívumok mellett azonban lépten-nyomon megjelentek az úgynevezett városi folklór „flaszterzenei” elemei is. A Mozi (Yanna Yova, 2009) vagy a Fújja a szél (Csillagváró, 2010) című darabok például már kimondottan ahhoz az urbán-etno vonalhoz kapcsolódnak, amit a (részben a Makám tagjaiból, részben vendégzenészekből alakult) Robinzon Kruzo elnevezésű formáció képvisel.
Az új számokban nemcsak a modern életérzés lenyomatai fedezhetőek fel, hanem Krulik költői világának korábban is felszínre került történelmi tematikán alapuló (Anzix, 2003 / A Don-kanyar felől) és személyes emlékeket rejtő (9 colinda, 2001 / Hajda szélben) rétegei is. A 2012-ben kiadott Kruzo-lemez dalai kivételesen a szerző énekhangján szólalnak meg a Makám repertoárjával ellentétben, amelyet főleg a női hang dominanciája jellemez. A műsor műfaji sokszínűsége, stílusbeli változatossága is figyelemreméltó (blues, prog-rock, kuplé, sanzon, raggee, keringő, kocsmadal, song, funky stb.) Azért is különleges ez a projekt, mert a személyesebb hangvétel által betekintést enged a Krulik-féle dalköltészet kevésbé áttételes képzeteibe; családtörténet-töredékek, ifjúkori emlékképek keverednek a 20. századi történelem közvetetten vagy közvetlenül átélt kataklizmáinak felelevenítésével, és a jelen múltat idéző vízióival. „Minden elmúlik, minden úgy marad / Fatörzsbe vésett szívek, nyilak / Egy nyitva felejtett ajtó, a zongorát… / Hiába várom a régi melódiát.” (Minden elmúlik)

Régi álmok, fogason hagyott kabátok, Dunába dobott kalapok, fekete dobozba zárt titkok, pincében áporodó, padláson porosodó kacatok őrzik az emlékeket, a dalok pedig olyan átlelkesítő emlékezetet hívnak elő, ami hamis nosztalgia nélkül, keserédes melankóliával tekint minden megkopott tárgyra, megfakult fényképre; a jelen idővel szembesülve néz a rozsdás tükörbe és a kifürkészhetetlen jövőbe. „Forog az ég és forog a föld / A felhők alatt sok örökzöld / között kersem a mát / Egy nekem való rövidke imát.” (Forog az ég) A megidézett történelmi események (a Berlini fal lebontása, a Tienanmen téri tankok vonulása, Budapest 56-os ostroma), a dalszövegekbe illesztett filmcímek (Csillagosok, katonák; Berlin fölött az ég; Az öldöklő angyal) vagy kulturális utalások (Európa Kiadó) egyszerre adnak korképet az elmúlt századról és búcsúztatják el az általuk leképezett időket, és a benne élőket. „Nem hittem, nem hittem el / Azt hittem, nem múlik el…” (Üres a ház) Vannak konkrét személyeknek ajánlott (emlék)dalok is: a Vízöntő kor egy köszönés nélkül „meglépett” zenésztársat idéz fel, a Nézem a videót a Syrius zenekar „külföldre” költözött legendás alakjához, Orszácky Jackie-hez szól, a Cseh Tamásé című ének pedig kifejezetten Cseh Tamásnak íródott. Az utóbbi dalt – a megidézetthez hűen – egy szál gitárral adja elő a szerző: „Ferrara, Padova, Verona, Velence / Párizs, New York és az a szelence / Amit egy lány adott / Aztán otthagyott / Amszterdam főterén… / Azóta is, ha megállok magamban / Hallom az éneket, valaki kéreget / És azt a fényképet bámulom / Ahol a ligetben, mi ketten, mi ketten…”

Az elfeledett szerelmek tünékeny bája (Balatoni nyár), a káros és éltető szenvedélyek szertelen indulatossága (Káros szenvedély, Fekete angyal) adja meg a szerzemények hitelességét. A felidézett „régi varázs” pedig egy pillanat alatt szűnteti meg az emlékek kiüresedését, és úgy teszi jelenvalóvá az elmúlt időket, hogy közben számot vet a „varázstalanított” jelenkorral is. A lemez talán legbensőségesebb darabja, az Anyácskám, anyácskám ezt az egyszerre szomorú és reményteljes számvetést végzi el: „Szívem helyén a kő megvan még / Darál a világ-darálógép / Vigyázok rá az őrhelyen / Elefántcsonttoronyból figyelem… / A kezem remeg, a szemem ég / A szívem üres, de a lelkem még / nem adtam el az ördögnek / bár gyakran kéri, fulladjon meg… / Anyácskám, anyácskám, légy erős / Nem vagyok gonosz / S nem leszek igazi hős.” A Világítótorony című dal szintén összegző jelleggel néz szembe a feldolgozhatatlan és átláthatatlan globális folyamatokkal: „Hol vagyok, hol nem / Ez itt az Éden / Attól keletre-nyugatra szégyen / De nem látom térben a dimenziókat / Ha félszemmel nézek, gyanús a holnap… Kéne egy világi-világi-világítótorony!” Mintha Robinzon Kruzo menedéket nyújtó szimbolikus szigete is süllyedőben lenne, akárcsak a Titanic elmerülő lélekvesztője vagy a Café Bábel apokaliptikus csehója…
A robinzon-lét nagyvárosi bujdosása (Kiss Ferenc Nagyvárosi bujdosók című „folktemporary”-albuma 1999-ben jelent meg) a dalokban képzeletbeli hajózássá vagy végtelen villamosutazássá változik. És mint Kosztolányi Esti Kornél-novellájában – ugyanazon a villamoson utazunk mindannyian… „Mikor indultunk el, 56-ba még / Aztán 68-ban, 89 telén / S jövünk azóta is / Jövünk, koldussereg / S már se itt, se ott / Már senki nem szeret. / A sárga villamos repít a körúton / Elandalít ma még / Bár nincsen otthonom. / A sárga villamos / elandalít ma még / Na mondd, bolond, na mondd / Ez volna már a vég?” (Makám / Robinzon Kruzo (Krulik Zoltán dalai), Z Paraván Kiadó, 2012 – Terjeszti a Hangvető Zenei Társulás)

Papp Máté

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

2013/01

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (55)
  • Irodalom (704)
    • Irodalom & Co. (36)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (101)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (33)
  • Lapszámok (54)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (81)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Tarcsay Zoltán: Inzáj-nemzáj (regényrészlet)

Tarcsay Zoltán: Inzáj-nemzáj (regényrészlet)

2022-05-25
A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

2022-05-21
Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

2022-05-20
Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

2022-05-18
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése