2021. március 1. hétfő
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Wehner Tibor: A mű és elemzése*

2013-06-24
itt: Képzőművészet
Kezdőlap Képzőművészet

Kárpáti Tamás Munkácsy-díjas festőművész 1949-ben született Budapesten. A Magyar Képzőművészeti Főiskolán 1969 és 1974 között végezte tanulmányait. 1976 óta szerepel alkotásaival kiállításokon. Műveit rangos köz- és magángyűjtemények őrzik. A reneszánsz mesterek igényességével megalkotott szakrális és profán képekből felfűződő életműve „egyetlen gyönyörű metafora.”

Kárpáti Tamás: Lassan szürkül 2009 (olaj, papír, fa, 71,5×34,5 cm)

Az álló téglalap formátumú képen az uralkodó, barnás-zöldes tónusokban játszó sötétszürke és fekete színek foltjai – amelyek már-már valószerűtlenné, pontosan leírhatatlanná avatják a megidézett teret – csak néhol, a mű felső harmadában engedik felszínre törni az okkerek meleg, világosabb, derengő árnyalatait. A feszült, fojtott színgomolygásból egy bizonytalanul körvonalazódó, álló alak bontakozik ki: viszonylag pontosan felismerhető a jobbra forduló, kissé félrebillentett, sötét hajkoronával övezett fej, a test előtt keresztbe font két kar, de a feltehetően hosszú köpenybe burkolt test már feloldódik, elveszik a színek kavargásában. Az alakban nem nehéz ráismernünk az összekötözött kezekkel ítéletére váró, oly kiszolgáltatott sorsú Krisztusra, aki átszellemült megadással vár tragikus áldozathozatalára. Ezt a várakozásteljes helyzetet, ezt a végtelenné táguló, vészterhes pillanatot sugallja a kép címe is, a „Lassan szürkül”-kifejezés, amely arra utal, hogy a dolgok feltartóztathatatlanul bekövetkeznek, hogy szűkül a fény, hogy hamarosan ránk köszönt az éjszaka, ránk borul a sötétség: a Megváltó áldozathozatalára, halálára, a gyászra kell felkészülnünk. S Kárpáti Tamás kompozíciója azt is sugallja, hogy aztán majd újra felragyog a fény.

Kárpáti Tamás: Hajnal 2009 (olaj, vászon, 40×50 cm)

Kárpáti Tamás az új évezred első évtizedében több, azonos motívumokat megjelenítő, és ezáltal tulajdonképpen egy összefüggő sorozatnak is minősíthető képet festett. E műveken a sötét, szürkés-fekete, vagy zöldes-fekete háttérből előszüremlőn, máskor a vörös-okker izzásból bizonytalanul körvonalazódón egy férfi félalak jelenik meg, aki fejét a ferdén felmagasodó, keresztre feszített Krisztus árnyékszerűen megfestett, komor jelenése felé fordítja. A krisztusi áldozathozatal drámájával szembesülő alakot idéző kompozíciók – mint e mű is – általában természeti jelenségre utaló címet kaptak: Messze a mezőkön, Zsálya, Tél, Felhők. Miként a sorozat többi alkotása, a Hajnal című alkotás is a sejtelmes, a titokzatos – az isteni – természetben játszódó, különös jelenetet ragad meg. Itt a jobb oldali, sötét képtér jelzésszerűen megjelenített növényi vegetációja a képmező bal oldalán megnyíló égboltozattal ellenpontozott, amelynek fényei a megrendült, szenvedélyesen oldalra forduló alakot is kiemeli a sötét háttérből. Talán a megvilágosodás, a hit elnyerésének, tudatosulásának pillanata ez. Az árnyék-kereszt lábánál fehér koponya világít. Ez konkrét jelkép: a keresztény ikonográfiában a kereszt tövében megjelenő koponya a Golgotára utal, s egyúttal a bűnbeesés és a megváltás összefüggését szimbolizálja, vagyis Kárpáti Tamás e „szentképe” a mély keresztény hagyományba ágyazódik, de egyéni látásmódja révén el is emelkedik attól: rendhagyó, sejtelmességekkel átitatott képi példázata a megszokott tartalmakon túl új elemekkel bővül, különös stilisztikai jegyekkel gazdagodik. Kárpáti Tamás Hajnal című képe is – mint az oeuvre minden alkotása – elmélyült meditációra ösztönzi a befogadót.

Kárpáti Tamás: Messze a mezőkön 2009 (olaj, fa, 100×80 cm)

Elmosódott foltokból, derengő formákból építkezik Kárpáti Tamás festőművész Messze a mezőkön című alkotása. A narancs és az okker meleg színei, finom árnyalatai által meghatározott kompozíción a sejtelmesen derengő ég alatt mintegy alulnézetből bontakozik ki előttünk az a fantasztikus jelenet, amelynek egy emberalak és egy keresztre feszített Krisztus-motívum a szereplője, illetve az összetevője. A tekintetét a keresztre feszített Megváltóra emelő alak megrendülten szembesül az áldozathozatal drámájával. Mint a kép címe is jelzi, a meghitt jelenet valahol messze, természeti környezetben zajlik, talán bokrok ágai és lombjai között, az elvadult természetben, de talán pontosabban fogalmazunk, ha azt mondjuk, hogy lelki tájakon. A mű nem hagyományos szentkép: Kárpáti Tamás jelképi síkokon fogalmaz, az isteni jelenlétről, a Krisztus-sors által előttünk álló példáról, a hit megtalálásának elengedhetetlen voltáról vall. A rendkívül érzékeny festői eszközökkel előadott jelenetbe foglalt festői vallomással könnyen azonosulhat a befogadó: a mű tartalmi drámáját szépen ellensúlyozza a megjelenítés harmóniája.

*Eredetileg megjelent a Mária Rádió nyomtatott Magazinjában.

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

Elbeszélni az elbeszélhetetlent

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (101)
  • Egyéb (14)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (48)
  • Irodalom (597)
    • Irodalom & Co. (17)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (86)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (20)
  • Lapszámok (41)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (77)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Fehér Enikő: Fekete Izsák leköltözik vidékre

Fehér Enikő: Fekete Izsák leköltözik vidékre

2021-02-23
Forrásponton

Forráspont

2021-02-21
Füstjelek

Füstjelek

2021-02-20
Megjelent az Új Forrás februári száma

Megjelent az Új Forrás februári száma

2021-02-08
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése