2021. április 18. vasárnap
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Égéstörténet

2015-09-02
itt: Film, Zene
Kezdőlap Film

Kurt Cobain életéről filmet készíteni hálás feladat. A könnyűzene-történet egyik legmeghatározóbb alakja összesen öt évig volt rocksztár. Tehetséges volt, érzékeny és kábítószerfüggő – korán érte a halál. Mivel a 70-es 80-as évek virágzó amerikai gazdaságában nőtt fel, életéről nem csak naplóbejegyzések, rajzok, fotók, de rengeteg mágnesszalag, super 8-as és VHS-felvétel is hiteles emléket őriz.
Brett Morgen rendező mégis komoly fába vágta a fejszéjét – két és fél órában megmutatni valamit ebből az életműből, hiányosságok és félreértések nélkül nem könnyű. Azt az utat választotta, hogy nem a Nirvana-jelenséget mutatja be, hanem a világot, amiben Kurt életének 27 évét leélte. A rendelkezésére álló anyaggal a filmtörténet egyik legjobban illusztrált, leghitelesebb életrajzi filmjét sikerült megalkotnia.

cobain2
A film nem wikipédia-oldal. Szinte alig hallunk pontos dátumokat, nem tudjuk, hogyan alakult a zenekar sorsa, ki segítette őket, mikor értek fel pontosan a csúcsra, kaptak-e díjakat, voltak-e ellentétek közöttük. Megelevenedő naplóbejegyzéseket látunk, nyomasztó gyerek- és kamaszrajzokat, kivégzést, torz arcot, rémeket. Közben alig néhány hozzátartozó szólal meg. Kurtről mesélnek, hogy mikor hogyan érezte – szerintük – magát a bőrében. Gyorsan kirajzolódik a nyomasztó kisvárosi gyerekkor, amit a szülők persze idillinek szántak. A szülők emlékei az önző, kibírhatatlan kamaszról, Kurt emlékei az elvált szülőkről, mostohákról, a csonka családról. Hamar kiderül, hogy semmi más nem történt, Kurt csupán érzékenyebb volt, mint amire a szülei fel voltak készülve. Egészen izgalmas, ahogyan a füzetei arról tanúskodnak, hogy már tizenévesen elítéli a homofóbiát és a hímsovinizmust – miközben nincs mellette egyetlen felnőtt sem, aki így gondolkodna.
Az egyik legfontosabb, amit a mesélők elmondanak, hogy Kurt egyszerűen csak egységes, szerető családot szeretett volna, apa, anya, gyerekek – felnőtt korában is erre törekedett, ebből adódtak a legnagyobb feszültségek az életében. Tizenévesen beleszeret Tracybe, aki viszontszereti. Mindenben támogatja, eltartja, hogy ő alkothasson. A vidéki tenyerestalpas ötvenes asszony elnézően és megbocsátóan, mint ahogyan az ember csak a gyerekkori szerelmeiről tud beszélni, a mai napig teljes megértéssel beszél az akkori Kurtről. Kurt életében a második nagy szerelem Courtney. Intellektuális, frontember, punk. Kurt hamar családot alapít vele, közös lakás, közös ház, közös gyerek – amire mindig is vágyott. Mégsincs minden rendben.

Courtney Love and Kurt Cobain
A film központi kérdése, hogy Kurt készen állt-e valaha a sikerre. Az első turnékon azt látjuk, hogy a fiúk folyton fáradtak, Kurt heroinozik folytonos hasi fájdalmai miatt, az eladott rengeteg album még nem elég a gazdag élethez, bár a fiúknak nincsenek anyagi gondjaik. Megérkezik a hírnév a pozitív és a negatív kritikák. Kurt nem bírja a folytonos koncertezést, visszavonul feleségével újonnan vásárolt házába, a heroinnak és a házaséletnek él. Ebből az időszakból rengeteg látszólagos vidámságról tanúskodó VHS-felvételt láthatunk.
Megjelennek az első elmarasztaló kritikák, Kurt hallgatásával, heroinfüggőségével kapcsolatban. Arról is írnak, hogy felesége még a terhesség alatt is szúrja magát. Kislányukat elveszik tőlük a szülés után, és csak pereskedés során tudják visszaszerezni. Kurt függősége egyre rosszabb. A zenekar harmadik lemeze újabb siker. Egy turné során Courtney majdnem megcsalja Kurt-öt (nem derül ki, hogy tényleg megtörtént-e, a nő többször is azt állítja, hogy nem), Kurt túlgyógyszerezi magát, kómába esik, majdnem meghal. Alig egy hónapra rá fejbe lövi magát.
Ennyi a történet. Nem tudjuk meg, hogy megromlott-e a házasságuk. Azt látjuk, hogy Kurt még mindig túl érzékeny az őt körülvevő világra. Nem tudjuk meg, hogy kudarcba fulladt az elvonókúrája. Nem ismerjük meg a búcsúlevelét. Nem tudjuk meg, hogy félti a kislányát ettől a világtól. Nem tudjuk meg, hogy a kislánya a mai napig él, nem függő, azóta felnőtt képzőművész. A film vége mondhatni enyhén hiányos.
A film erőssége tehát nem a pontos tájékoztatás, még csak nem is a formai bravúr. Atmoszférát teremt az első kockától fogva. Torkon ragad, behúz magába, s még ha látszólag nem is tudunk meg több tényleges információt a rocksztárról, pillanatok alatt úgy érezhetjük magunkat, ahogyan ő érezte magát a világban. A film egyik zseniális húzása, hogy animációval illusztrál nem csak egy fontos interjút, de a Montage of Heck című szalagot is, amely Kurt kísérletező korszakában született, és azt a „kreatív káoszt” jeleníti meg hangban, ami akkoriban a fejében élt. Az animáció segít megérteni a füzetek, a naplók, rajzok, a mindennapok feszültségeit. Emellett az első próbák munkameneteit, a zenekari névválasztást, a szerelmes levelezéseket, a fiúban elveszett grafomán költőt is megismerteti velünk.

cobain5
Néhány képsor hátborzongatóan megrázó. Amikor Courtney először szóba kerül, egy olyan videófelvételt látunk, amin a videós azt kérdezi Courtneytól, hogy jár-e a frontemberrel, mire ő azt mondja, hogy már nem is érdekli. Majd az éppen színpadi beállást tartó zenekarból leszól Kurt az üres nézőtérre: „Hullámos a hajad? Egyenesen szebb, mert nem lesz tőle ilyen kerek az arcod.” – Egy végzetes zenész-szerelem első képsorai, félelmetesen hitelesen. Ugyanilyen az egyik utolsó képsor, amit kettejükről látunk, amin a kislányukat fürdetik. Mindketten szörnyen leharcoltan néznek ki, aztán Cortney egyszer csak azt mondja: „Most boldognak érzem magam.”
A film vizuális világa, az archív felvételek nyomasztó fényelése, a frusztrált rajzok és leírt félmondatok, tökéletesen ábrázolják Kurt Cobain összművészetének depresszív atmoszféráját. A végére egy kicsit mi is véget akarunk vetni az egésznek.
Hiába, a Motage of Heck minden hiányossága ellenére is kiemelkedő alkotás. Nem a Nirvanaról szól, nem a sikerről, nem az útról. Nem mutatja be a csúcsra jutás folyamatát, se az öngyilkosság körülményeit. A Montage of Heck egyenletes, megállíthatatlan égéstörténet. A végére ha mást nem is, de azt mindnyájan érezzük, hogy egy ilyen élet elolthatatlan.

(Cobain: Montage of Heck; rendezte: Brett Morgen;  főszereplők: Kurt Cobain, Courtney Love, Krist Novoselic, Wendy O’Connor, Tracey Marander; fényképezte: Eric Edwards, Jim Whitaker, Nicole Hirsch Whitaker; vágó: Joe Beshenkovsky, Brett Morgen; colorist: Shane Harris; animátor szupervizor: Ken Duncan)

Szabó Márton István

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

INDIÁNER

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (102)
  • Egyéb (14)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (48)
  • Irodalom (615)
    • Irodalom & Co. (21)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (86)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (23)
  • Lapszámok (43)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (78)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Töredékek egy ismeretlen szerzőtől

Töredékek egy ismeretlen szerzőtől

2021-04-14
2020/6

2020/6

2021-04-12
Kosztolánczy Tibor: A kritikus és portréíró Schöpflin Aladár

Kosztolánczy Tibor: A kritikus és portréíró Schöpflin Aladár

2021-04-12
Megjelent az Új Forrás áprilisi száma

Megjelent az Új Forrás áprilisi száma

2021-04-09
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése