Az elmúlt években egyre kedveltebbekké válnak az amerikai tömegfilmek mellett a skandináv filmek, illetve filmsorozatok. A tetovált lány filmtrilógia óta elértek Magyarországra az olyan színvonalas és tartalmas sorozatok, mint A híd című széria – ami már a második évadnál tart – vagy a Forbrydelsen, ami nálunk Egy gyilkos ügy címen vált ismertté. Az elmúlt hetekben pedig egy 2011-es norvég film terjed azok körében, akik a sablonos, unalmas klisékkel teli filmek mellett szívesen néznek meg egy thrillert akkor is, ha nem Amerikában készült.
A Fejvadászok (eredeti címén Hodejegerne) egy rendkívül fordulatos, intelligens és ötletes macska-egér játékot mutat be. A főszereplő, Roger Brown fejvadászként dolgozik, keresetét pedig műkincsrablással egészíti ki. Sikeres, szakmájában ő a legnagyobb név, mindene megvan. Az általa vezetett interjúk pedig jó alkalmat nyújtanak arra, hogy munkamoráljuk mellett kifaggassa a potenciális jelölteket magánéletükről is. Néhány jól irányzott kérdést követően minden olyan információhoz hozzájut, ami a műkincsek megszerzéséhez szükséges.
A főszereplő komplex személyiség, hiszen eleinte nem nyeri el a nézők rokonszenvét, stílusa és életvitele nem teszi szimpatikussá, utolsó betörését követően azonban már nem ő vadászik a megfelelő alkalmazottakra, hanem maga válik üldözötté. Az alaptörténet hamar kirajzolódik, a főszereplőről néhány perc után véleményt alkotunk, a fordulatok és meglepetések azonban csak ezután következnek. A film címe új többletjelentést kap, a fejvadász szó új értelemmel gazdagodik, amikor egy volt katona veszi üldözőbe Rogert. A hollywoodi produkciókhoz viszonyítva a film menete eddig a fordulatig lassúnak és vontatottnak tűnhet, ezt követően azonban egymást érik a nem hétköznapi fordulatok.
Roger Brown egyre inkább kezdi elnyerni a néző szimpátiáját, a film során szerethető alakká válik és hihető jellemfejlődésen megy át. A vele történtek teljesen kizökkentik a komfortzónájából, már nem az a pökhendi, nagyképű, magabiztos férfi köszön vissza a képernyőről, aki a film elején. Egy ember lesz a sok közül, akinél nem számít a pénz, siker és a karrier, amikor az életéért kell küzdenie. Átlagember lesz belőle, aki veszélyhelyzetben az ösztöneit követi, senki és semmi másra nem számíthat.
Az üldözés sokszor extremitásokba csap át, nem a megszokott fordulatokat láthatjuk. Roger menekülése során az árnyékszékes jelenet, harca a kutyával, menekülése a traktorral olyan nem mindennapi jelenet, ami nagyszerűen van realizálva a filmben. Ezek a részek hihetetlennek tűnhetnek, de semmiképpen sem hiteltelenek. Van autós – jobban mondva kamionos – üldözés is, de a tömegfilmekkel ellentétben ez nem a film kétharmadát tölti ki, a jelenet hangulatában is eltér az eddig megszokottól. A számos ötletes, meglepetésszerű fordulat, amiben második felétől bővelkedik a film, mindvégig fenntartja a nézők figyelmét.
A Fejvadászok a skandináv munkák sajátosságait viseli magán, sok helyen hideg és kimért, némely fordulat és megoldás rendkívül naturalisztikus, de humoros jelenetekben egyaránt része lehet a nézőknek. A szereplők jelleme itt is aprólékosan kidolgozott, Roger a történet során jellemfejlődésen megy át, mely mindvégig hiteles marad. A sztori szövevényes és elgondolkodtató, az utolsó jelenetekre is maradnak fordulatok, nem lehet előre kiszámítani a cselekmény menetét. A történetet – ahogy a film alapjául szolgáló könyvben is, melynek szerzője Jo Nesbø – a főszereplő, Roger narrációja egészíti ki. A szerepét megformáló Aksel Hennie már több norvég filmből is ismerős lehet a magyarországi nézők számára, a vadászt alakító Nikolaj Coster-Waldaut pedig a Trónok harcában láthatták a filmkedvelők.
Meglehetősen kevés skandináv film és sorozat jut el a magyarországi közönséghez, ez a csekély számú alkotás azonban többnyire pozitív fogadtatásra talál a kritikusok és a nézők körében egyaránt. Színvonalas alkotásokról van szó, melyek műfajukban élen járnak, egyre többen – nem csak Európában, hanem a tengerentúlon is – figyelnek fel a skandináv munkákra. A közeljövőben a tömegfilmgyártás is hasznot fog húzni ebből az ötletes és fordulatos történetből, már zajlanak az amerikai remake előkészületei, ahol Roger Brownt előreláthatólag Mark Wahlberg fogja alakítani.
Bucsi-Kovács Anikó
Discussion about this post