2022. május 27. péntek
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Valami, ami visszaadhatatlan

2016-04-03
itt: Film
Kezdőlap Film

A Spotlight Tom McCarthy színész-rendező ötödik nagyjátékfilmje. Eddigi négy filmjéből három vígjáték vagy kvázi vígjáték (Az állomásfőnök, Győzzünk már!, A cipőbűvölő), eddigi egyetlen filmdrámájáért (A látogató ) Richard Jenkist Osar-díjra jelölték, mint legjobb főszereplőt. Rendezései a történetmesélésről szólnak. Nem a method-acting híve (lásd AIDS-es, túlsúlyos, zilált külsejű, nyers májfogyasztó, jeges patakban fürdő karakterek hiánya), mégis a színészvezetés az egyik erőssége. Lássuk miért.
Boston városának egyik legnagyobb szerkesztőségébe új főszerkesztő érkezik (Liev Schreiber). Azt kéri a szerkesztőségben működő Spotlight névre keresztelt oknyomozó újságírócsoporttól, hogy foglalkozzanak az általa érdekesnek talált üggyel: egy gyermeket molesztáló pappal. A nyomozás során gyorsan kiderül: több kisebb cikk is készült az elmúlt években az anyaggal kapcsolatban, a bántalmazottak csoportját vezető férfit azonban senki nem akarta eddig komolyan venni. Miután kiderül, hogy az egyház több ügyvéddel együtt évek óta próbálja eltusolni a hasonló ügyeket, az újságírók megpróbálják kideríteni, mennyi pap lehet érintett Bostonban. A becslések során kiszámolt adat egy félelmetesen nagy szám.

spotlight_1
A sajtótörténet talán legnagyobb egyházi-molesztálás botrányát kiváltó cikksorozat 2002-ben jelent meg. Erről az időszakról mesél a film. A közelmúltról filmet készíteni, egyrészt hálás feladat, mert lehetőség nyílik a történések szereplőivel való konzultációra, és ahogyan a kortárs életrajzi dukomentumfilmek esetében, rengeteg a hiteles fotó, felvétel, anyag. Nem csak a karakterábrázolásban, a látvány hiteles kialakításában is sokat segít a kor és „túlélői”. Másfelől hálátlan feladat, hiszen az alkotó kezét köti a „friss élmény” velejárója, az emlékezet. Az alkotói szabadság a történet alakítása szempontjából, mondhatni korlátozott.
Tom McCarthy filmjének nagy erénye a (látszólagos) hitelesség. A pontos díszletek és a konzultáció megteszi hatását: hús-vér, nem-színészi karaktereket látunk, a szóösszetétel legnemesebb értelmében. Mark Ruffalo játéka olyan finomságokkal árnyalt, ami csak az igazán tapasztalt, „nagy-öreg” színészek érdeme: brilliánsan lavírozik a furcsa, kissé aszociális különc és a hiperaktív szuperriporter között. Karaktere nem szellemileg vagy szociálisan sérült, nem szélsőséges, mégis egyedi, nem olyan, mint a többiek, járásában, gesztusaiban, beszéd módjában, egyszerűen csak – más. Finomságával és emberségével szélsőséges külső, illetve szemilyéségbeli jegyek nélkül választja le őt az általa az emlult években játszott magányos, függő-alkat, sokszor agresszív férfi-karakterekről. Ez a finoman árnyalt játék jellemzi Liev Schreibert is, akit jóformán akció- és képregényfilmek többé-kevésbé negatív karaktereként ismerünk. Új főszerkesztőként a szakmájában jártas, szerkesztőségből szerkesztőségbe sodródó, folyton beilleszkedőfélben lévő főnök az ő megformálásában nem tündököl, egyszerűen csak él.

Spotlight2
A fent említett két színész összetett (alig észrevehető) finomságokkal tűzdelt játékához rendeli mellé a rendező Michael Keaton és Rachel McAdams karaktereit. Keaton játéka visszatérés a pályára: a Birdman néhol ripacs filmszínésze (melyben önmagát alakítva ugyanazzal a gesztustárral dolgozik, amivel az elmult negyven évben) után egy pontosan megformált, emberi hibákkal teletűzdelt karaktert ábrázol, önmagához képest ‒ jólesően ‒ kevésbé harsányan. Rachel McAdams a True Detective-ben hozott rendőrnő lehalkított karakterét jeleníti meg, ami róla ugyan semmi újat nem mesél el, viszont pontosan illeszkedik a neki kiosztott szerepre.
A színészek hitelesen, életszerűen ábrázolnak, ami pontos színészvezetést feltételez. Ez az összjáték alátámasztja a film koncepcióját, miszerint nem szélsőséges karakterekről (mégcsak nem is egy különlegesen szélsőséges nyomozásról), hanem egy szélsőséges eredményről mesél.
A történet a hatalmi játszmákat ábrázolja egy nem-gazdasági intézmény körül. Nem a hitről vagy a hit szükségességéről mesél egy mélyen vallásos közösségben, hanem arról, hogy mi az ára az eltusolásnak, illetve a nem megfelelő büntetés kiszabásának, hiszen azok a papok, akiket ahelyett, hogy (nemhogy lecsuknának) eltávolítanának a hivatalukból, csupán áthelyeznek, újból elkövetik az molesztálást. Ezzel mélyen vallásos emberektől vesznek el valami olyat, ami visszaadhatatlan.

spotlight4
Elgondolkodtató, hogy a szexuálpsychológia a mai napig nem tud pontos számot mondani a pedofíliára hajlamos felnőttek eloszlásáról a társadalomban. A becslések szerint a népesség kevesebb, mint 5 %-át érinti. A film szerint a papok 6 %-a lehet érintett molesztálási ügyekben, Ferenc pápa szerint ez a valóságban 2 %. Egy magyarországi napilap online cikke szerint itthon 2200 felszentelt pap van, tehát a 2 %-ot véve alapul már 44 molesztálási ügybe keveredett papról kellett volna hallanunk itthon (már amennyiben a magyar papok nem különlegesebbek az átlagnál). 2005 és 2010 között azonban csak három esetben emeltek vádat, ami azért lehet, mert a vádemeléshez itthon vagy fényképes bizonyíték vagy három tanú (vajon ezek lehetnek kiskorúak, akik végignézik az egészet?) egybefüggő vallomása szükséges. Feloldásként Lars von Trier Nimfonámiását kell idéznünk, aki azt mondja: a pedofiliára hajlamos emberek 5 %-a (figyeljünk, ez az 5 % 5 %-a, tehát a népesség 0,25 %-a) követi el a bűnt, és rengetegen vannak, akik ellen tudnak állni a kísértésnek. A legerősebb ösztönünk a testi vágy, nehéz lehet ellenálni a kísértésnek és közben viselni a belső szégyent egy életen át. Pedig a pedofilok túlnyomó többsége így él, amiért elismerést érdemelnének.

spotlight3
Az alkotóknak a film végén talán annyi róható fel, hogy a végkifejlet után nem mesélnek a jövőről. Hogy mi történt azóta, hogy mi történt a pedofil papok ügyében az elmult tizenöt évben, nem derül ki. A film végi cinikus felirat arról tájékoztat, hogy a bostoni püspök lemondott, áthelyezték a Vatikánba. A térségi intézkedések, a Vatikáni kitagadások és az a tény, hogy a filmben említett papot a börtönben megölték nem kerültek ki a film végére. Csupán egy lista a molesztálásban érintett városokról a világon. Ezzel azt kommunikálja a film, hogy ez egy világméretű probléma, ami a Vatikánig gyűrűzik. Az újságban közölt cikkekről beszél, a hatásukról nem. Az amúgy a tényekre hagyatkozó alkotás ezen a ponton vállalja a didaktikusság veszélyét. De megbocsátunk. Egy ilyen film után egy, az érzelmeinkhez irányított hollywoodi „felirat-táblázás” sem veheti el az élményünket.

(Spotlight; rendezte: Tom McCarthy; írta: Josh Singer, Tom McCarthy; főszereplők: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian d’Arcy James, Stanley Tucci; fényképezte: Masanobu Takayanagi; vágó: Tom McArdle; látványtervező: Stephen H. Carter; jelmeztervező: Wendy Chuck; zeneszerző: Howard Shore)

Szabó Márton István

MegosztásTweetMegosztás
Next Post

Füstjelek

Discussion about this post

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (55)
  • Irodalom (704)
    • Irodalom & Co. (36)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (101)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (33)
  • Lapszámok (54)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (81)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

Tarcsay Zoltán: Inzáj-nemzáj (regényrészlet)

Tarcsay Zoltán: Inzáj-nemzáj (regényrészlet)

2022-05-25
A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

2022-05-21
Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

2022-05-20
Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

2022-05-18
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése