2022. május 21. szombat
  • Az Új Forrásról
  • Impresszum
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Új Forrás
Irodalom
Művészet
Társadalom
  • Irodalom
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Film
  • Könyveink
  • Galériák
Nincs találat
Minden találat
Új Forrás
Nincs találat
Minden találat

Szimbolizmus, carpediem, Berlusconi

2019-07-17
itt: Film
Kezdőlap Film

Sergio harminc körüli vállalkozó. Építőipari projektekhez lobbizik, EP képviselő szeretne lenni, jelenleg lányokat futtat. Silvio hetven éves, befektető, multimilliárdos, az olasz jobboldal vezetője. Sergio-t egy szép napon utoléri a szerencse: háremével bemutatkozhat Olaszország legnagyobb szoknyavadászának, Silvio-nak.

Paolo Sorrentino az Oscar-díjas A nagy szépség és a közönségsiker Ifjúság után az európai sorozatgyártásban találta meg az alkotói szabadságot: Az ifjú Pápa című sorozatát túlzás nélkül milliók látták a világon. Az olasz újhullámos alkotók modorára hajazó, szimbolista képkompozíciókkal operáló filmnyelvét a tíz részes eposzban sikerült kicsiszolnia; a korábbi munkáival (ebben a rovatban az Ifjúság című filmmel) kapcsolatban felmerült karakterábrázolásbeli hiányosságok a sorozatra már alig-alig jellemzőek – kijelenthetjük tehát, hogy alkotónknak a televíziós munkával kifejezetten sikerült szintet lépnie.

Legújabb alkotása a Silvio és a többiek Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök életén alapul. A címszereplőt az A nagy szépség szofisztikált színészóriás sztárja, Toni Servillo alakítja. A film felütése a Sorrentinótól megszokott módon ismét epikus: egy elcsatangolt bárány betéved a Berlusconi-villába, ahol a médiamogul egyik csatornájának szórakoztató műsora előtt ragad – néhány pillanat múlva azonban a nulla fokra állított klíma miatt szörnyethal. Ez a fajta egyszerű, túlzó szimbolizmus – Sorrentino előző munkáival ellentétben – a film többi részére azonban már nem jellemző. Az atmoszférára ezúttal Scorsese A Wall Street farkasa című munkájából ismerős gazdagság-szexualitás uralta miliő a jellemző. A képsorokat nem A nagy szépség nyitójelenetében felvonultatott életszeretet-vitalitás jellemzi – ebben a világban csupán csendes szemlélői vagyunk a serkentőszerekkel elemelt, giccsbehajlóan „tökéletes” testek armadájának. Sorrentino szereplői mind katalógus-nők, -férfiak, kivéve politikusait: Silvio ráncos, barnított alapozóval lekent arca, sötétre festett, tökéletesre nyalt, még a dúsítás után is ritkás haja jellemzi a kaszt ábrázolását.

Scorsese filmjéhez hasonlóan Sorrentino is eufemizálja bűnözőit. Filmje a „romlásról” véletlenül sem nyomasztó. Emberi kapcsolatoktól üres testiséggel, anyagiassággal idegeníti el a nézőt a mérhetetlen gazdagság és hatalom világától. Filmjét azonban nem az epikus beszélgetések, mint inkább a főhős (a hatalommal bíró „nagyság”) karakterét feltáró dialógusok jellemzik. Silvio első jelenetében (melyre a film negyvenhatodik percében kerül sor), az unokájával beszélget az igazság relativizálásáról: „Ma megtanultad, hogy az igazság csupán a hangunk tónusának az eredménye…” – mondja. Ugyanígy az üzlettársával folytatott hízelgő beszélgetés után: habár nem életrajzi hitelességgel megírt jelenet, mindennél többet elárul Silvio karakteréről az a képsorozat, amelyben álnéven hív fel egy átlagembert, hogy telefonon adjon el neki egy ingatlant, amire semmi szüksége – csak hogy bebizonyítsa magának, hogy még mindig mi mindenre képes.

A karakterábrázolás szempontjából ugyanilyen fontos a veszekedés-jelenet, melyben Silvio megtudja, hogy felesége el akar tőle válni. A rendező ebben a színben villantja fel ítéletét Silvio Berlusconival, a történelmi személlyel kapcsolatban: felemelkedésének, uralkodásának homályos története köré állítja fel kérdéseit. Silvio, Sorrentino hőse pedig végül abban a jelenetben ölt testet, amelyben a fiatal bölcsészlány közli az öreg politikussal, hogy azért nem tud vele lefeküdni, mert olyan a szájszaga, mint a nagyapjának. Erre visszaemlékezve mondja főszereplőnk a barátjának: „…túl késő. Nagy álmaim voltak. Rémálommá váltak.” Sorrentino tehát saját utat választ és működtet életrajz-interpretációjának: először az ikont, majd a vitatott történelmi alakot, végül az esendő hús-vér embert mutatja be a vásznon.

Főhősének rétegzett bemutatása mellett találunk nehezen értelmezhető, már-már feleslegesnek, öncélúnak tetsző montázsokat is a filmben. Ilyen Sergio „reklámfilmje”, amely egy vizuális trippen keresztül hivatott bemutatni a kerítő által felhajtott nőket. Szintén nehezen visszafejthető az a jelenet, melyben Sergio feleségét, miután az levetkőzött, megerőszakolja Santino, Silvio idős politikus vetélytársa – a jelenetnek se előzménye, se folyománya. A Sergio-szálra ez az alulszerkesztettség jellemző: habár az alkotás első negyven perce szinte csak az ő útjáról szól, a film második felében szereplőnk eltűnik a vászonról, sorsának se jelentősége, se súlya nem lesz a történetben.

A megkérdőjelezhető történetvezetési megoldásokkal együtt is Sorrentino világszínvonalú filmet alkot. A casting, a látvány, a fényképezés nem hagy kivetnivalót maga után – mindez olasz (európai) szerzői filmes keretek között történik. Védjegyévé vált szentimentális-szimbolizmusát a film záró képsorában újítja meg: a film utolsó félórájában Silvio-t ismét hivatalba iktatják, mikor is megremeg a föld – a földrengés áldozatai közül pedig egy idős asszonynak megígéri, hogy személyesen gondoskodik arról, hogy elveszett fogsora pótolva legyen. „L’Aquila új várost fog kapni. Én mindig betartom a szavamat.” – mondja Silvio. „Jézus Krisztust! Jézus Krisztust akarjuk visszakapni!” – mondja valaki a tömegből. A film zárójelenetében az asszony kézzel írt levél kíséretében kap új fogsort az elnöktől; az utolsó képen pedig a templomromok alól kiemelt márvány Krisztus-szobrot látjuk.

Rendezőnk keresetlen őszinteséggel beszél a korrupcióról, az uram-bátyám kultúráról, a politika megtisztulásának kilátástalanságáról, miközben Silvio karakterén keresztül elmeséli nekünk mindazt, amit korunk hőséről, a teljhatalmú kapitalista iparmágnásról elmesélésre érdemesnek tart. Sorrentinónak szimbolista carpediem-filmnek indult alkotásában is sikerül megközelítenie a katarzist – ez pedig, még ha műve hagy is kivetnivalót maga után, nem is kevés.

(Silvio és a többiek; rendezte: Paolo Sorrentino; írta: Paolo Sorrentino és Umberto Contarello; főszereplők: Toni Servillo, Elena Sofia Ricci, Riccardo Scamarcio, Kasia Smutniak, Euridice Axen, Fabrizio Bentivoglio; fényképezte: Luca Bigazzi; vágó: Cristiano Travaglioli; látványtervező: Stefania Cella; jelmeztervező: Carlo Poggioli; zeneszerző: Lele Marchitelli)

Szabó Márton István

MegosztásTweetMegosztás
Next Post
Kriza Bora: szelídség maradj

Kriza Bora: szelídség maradj

Keresés

Nincs találat
Minden találat

Kategóriák

  • Archívum (110)
  • Egyéb (20)
  • Film (73)
  • Gyerek/Irodalom (40)
  • Hírek (55)
  • Irodalom (703)
    • Irodalom & Co. (36)
    • óravázlatok (1)
  • Képzőművészet (101)
  • Könyveink (17)
  • Kritika (33)
  • Lapszámok (54)
  • Szerkesztői blog (54)
  • Zene (81)

Facebook

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb
  • Film
  • Gyerek/Irodalom
  • Hírek
  • Irodalom
  • Irodalom & Co.
  • Képzőművészet
  • Könyveink
  • Kritika
  • Lapszámok
  • óravázlatok
  • Szerkesztői blog
  • Zene

További oldalak

  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

Legfrissebb bejegyzések

A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

A töredék teljessége (Kohán Ferenc képeihez) – Jász Attila versei

2022-05-21
Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

Füstjelek / Christian Oster: Az én nagy lakásom (regényrészlet)

2022-05-20
Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

Az Új Forrás törzs Nyitott Rezervátuma – május havában

2022-05-18
LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

LegÚjabb Forrás / Északon a helyzet változatlan (egyfecske) – Pétery Dorottya verse

2022-05-15
  • Az Új Forrásról
  • Elérhetőségek
  • Adatvédelmi központ
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie kezelés

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Nincs találat
Minden találat
  • Home
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
    • Home – Layout 3
    • Home – Layout 4
    • Home – Layout 5

© 2018 Új Forrás Készítette: WordPress Master.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom
Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások Cookie kezelés
Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogatsz egy weboldalt,  az adatokat tárolhat a számítógépeden. Ezen Cookie-k kezeléséről itt olvashatsz bővebben.

Szükséges Analytics Adatvédelmi központ Adatvédelmi irányelvek Cookie kezelés
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a webáruház működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.

Technikai Cookie-k
Ezek a Cookie-k nélkülözhetetlenek a weboldal működéséhez, ezért nem lehet őket kikapcsolni.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Ezek a cookie-k lehetővé teszik számunkra látogatások és forgalmi források követését, így webhelyünk teljesítményét mérhetjük és javíthatjuk.

Google Analytics
A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük az anonimizált felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Összes tiltása
Összes engedélyezése